آيساف اعلام کرد در عمليات مشترک با نيروهای امنيتی افغانستان، سه آزمايشگاه و مواد مخدری به ارزش ۳۵۰ ميليون دلار را در جنوب اين کشور کشف و از بين برده است.

در اطلاعيه‌ای که از سوی آيساف يا نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان در کابل منتشر شد آمده است که اين عمليات در شهرستان باغران ولايت هلمند صورت گرفته است.

گفته می‌شود که اين بزرگ‌ترين دستاورد عليه مواد مخدر است که تاکنون در عمليات مشترک نظاميان بين‌المللی و نيروهای امنيتی افغانستان به‌دست آمده است.

آيساف تأکيد کرده است که شورشيان از مواد مخدر توليدی در اين آزمايشگاه‌ها به‌خاطر تأمين منابع مالی فعاليت‌های خود عليه دولت افغانستان و نظاميان بين‌المللی استفاده می‌کردند.

بر پايه اطلاعيه نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان، در جريان اين عمليات مشترک؛ سه آزمايشگاه توليدی مواد مخدر، ۶۸۷۰ ليتر محلول مورفين، ۱۰۰ کيلوگرم هروئين، ۸۰ کيلوگرم ترياک، ۱۲۰۶۵ کيلوگرم مواد شيميايی با تجهيزات و لوازم مختلف برای توليد مواد مخدر،‌ از بين برده شده است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰، توليد ترياک افغانستان را که از آن برای توليد شماری ديگر از مواد مخدر از جمله هروئين و مرفين استفاده می‌شود، حدود ۳۶۰۰ تن اعلام کرده بود

ژنرال جيمز لستر،‌ فرمانده عمليات مشترک آيساف گفت که اين عمليات باعث از هم گسيختگی فعاليت‌های شورشيان عليه دولت و نيروهای خارجی خواهد شد.

به گفته ژنرال لستر، آيساف متعهد است امنيت بهتر و آينده‌ای با ثبات را برای مردم افغانستان فراهم سازد.

باز محمد احمدی، معاون وزارت کشور افغانستان در امور مبارزه با مواد مخدر نيز در يک نشست خبری در کابل گفت: “آزمايشگاه‌های منهدم‌شده در اين عمليات؛ هروئين را با کيفيت بالايی توليد می‌کرد و توليدات آن توسط قاچاقچيان بين‌المللی به کشورهای مختلف به‌ويژه اروپا و آمريکا قاچاق می‌شد.»

وی اين عمليات را موفقيت‌آميز خواند و گفت که اين‌گونه عمليات در آينده نيز همچنان ادامه خواهد يافت.

اين عمليات در حالی صورت می‌گيرد که بر پايه اطلاعات وزارت کشور افغانستان، در حال حاضر نزديک به سه ميليون نفر در اين کشور در توليد و قاچاق مواد مخدر فعاليت دارند.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که تاکنون صدها هکتار زمين زير کشت مواد مخدر را از بين برده و صدها تن را به جرم قاچاق مواد مخدر به زندان افکنده است.

اما با وجود پيشرفت‌ها در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، کميسيون جهانی سياست‌گذاری مقابله با مواد مخدر، ۱۲ خردادماه سال جاری در گزارشی؛ جنگ عليه مواد مخدر را در سطح جهان رو به شکست خواند.

بنابر آمار منتشرشده از سوی اين کميسيون؛ در حال حاضر نزديک به ۲۲۰ ميليون نفر معتاد به مواد اعتيادآور در سطح جهان، بين ۱۵ تا ۱۹ ميليون نفر مشتقات مواد اعتيادآور از نوع ترياک، مرفين، هروئين و… استفاده می‌کنند که مرکز توليد آن، افغانستان است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰، توليد ترياک افغانستان را که از آن برای توليد شماری ديگر از مواد مخدر از جمله هروئين و مرفين استفاده می‌شود، حدود ۳۶۰۰ تن اعلام کرده بود.

افغانستان بارها از مواد مخدر به‌عنوان يک پديده بين‌المللی نام برده و خواهان کمک کشورهای مختلف برای مبارزه با آن شده است.

ضرار احمد مقبل، وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گويد در صورتی همکاری و کمک جامعه بين‌المللی نباشد اين کشور به‌تنهايی نمی‌تواند در اين راستا به موفقيت برسد.

به گفته وی، افغانستان فقط توليدکننده ترياک است اما سالانه بيش از ۱۲۰۰ تن مواد شيميايی برای توليد هروئين از ديگر کشورها به اين کشور وارد می‌شود.