فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا وجود ندارد. محمد علی جعفری اعلام کرده است که سپاه قصد ندارد برد موشک‌هایش را افزایش دهد، زیرا «اکثر منافع و نیروهای آمریکایی در شعاع همین برد موشکی قرار دارند.»

سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران

چهار روز پیش مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با اکثریت قاطع آرا به تصویب رساند که به موجب آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موظف است اشخاص و شرکت‌ها و نهادهایی را که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند تحت تحریم اقتصادی قرار دهد.

بر اساس طرحی که در کنگره آمریکا به تصویب رسید، چنانچه ایران آزمایش موشکی انجام دهد، رئیس جمهور آمریکا موظف است در طی ۳۰ روز، به کمیسیون‌های مجلس نمایندگان آمریکا گزارش دهد که آیا آزمایش موشکی ایران قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است. اگر رئیس جمهور آمریکا به این نتیجه برسد، موظف است فهرستی از اشخاص، شرکت‌ها و نهادهایی که آن آزمایش موشکی را انجام دادند تهیه و مشخص کند که آیا آن‌ها پیش از این در فهرست تحریم‌ها قرار داشته‌اند یا خیر. اگر در فهرست تحریم‌ها نبوده‌اند، رئیس جمهور آمریکا می‌بایست در برابر کنگره نسبت به این کوتاهی پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران اکنون بعد از تصویب طرح تحریم برنامه موشکی ایران در سخنانی که سه‌شنبه ۹ اکتبر در همایشی در تهران ایراد کرد، درباره احتمال رویارویی آمریکا و ایران گفته است:

«بی‌تردید درگرفتن هیچ جنگی بین ایران و آمریکا محتمل نیست، چرا که آنان به شدت از عواقب این جنگ در هراس‌اند و به یقین می‌دانند در صورت آغاز چنین جنگی بازنده اصلی خواهند بود.»

سردار پاسدار جعفری همچنین اعلام کرده که برد موشک‌های ایران افزایش پیدا نمی‌کند. بنابر این انتظار نمی‌رود که رزمایش موشکی تازه‌ای در راه باشد:

«افزایش برد موشک‌های جمهوری اسلامی غیر ضروری‌ست. برد موشک‌هایمان ۲ هزار کیلومتر است که البته قابل افزایش است، اما این توان و برد موشکی را برای جمهوری اسلامی کافی می‌دانیم چون اکثر منافع و نیروهای آمریکایی در شعاع همین برد موشکی قرار دارند.»

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به تحریم برنامه موشکی ایران در کنگره آمریکا گفت آمریکا به بهانه تحریم سپاه و بنیه دفاعی و موشکی ایران، عملاً «اقتصاد ایران را هدف‌گیری» کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همزمان با سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران در فهرست دستور اجرایی مقابله با تروریسم جهانی (دستور اجرایی ۱۳۲۲۴) قرار گرفته است.

بر اساس دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ بانک‌ها و شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران معامله کنند، شامل تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

سردار پاسدار جعفری خاطرنشان کرد که تحریم سپاه نه تنها بنیه نظامی ایران را تضعیف نمی‌کند، بلکه سپاه را مصمم می‌کند دقت موشک‌هایش را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: