در پی ترور برهان‌الدين ربانی، رئيس جمهور پيشين افغانستان و رئيس شورای عالی صلح اين کشور،‌ شورای وزيران دولت افغانستان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

سيد مخدوم رهين،‌ وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز چهارشنبه ۳۰ شهريور،‌ در يک نشست خبری در کابل گفت که مطابق با مصوبه شورای وزيران افغانستان؛ روزهای پنج‌شنبه،‌ جمعه و شنبه در سراسر کشور ماتم ملی (عزای عمومی) است.

به گفته رهين،‌ در اين مدت پرچم افغانستان در سراسر کشور،‌ سفارتخانه‌ها و نمايندگی‌های سياسی اين کشور در کشورهای مختلف جهان به حالت نيمه‌افراشته در می‌آيد.

وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان افزود که قرار است مراسم خاک‌سپاری برهان‌الدين ربانی روز جمعه يکم مهر، در کابل برگزار شود.

برهان‌الدين ربانی،‌ عصر سه‌شنبه ۲۹ شهريور بر اثر يک انفجار در خانه‌اش در کابل کشته شد.

ترور برهان‌الدين ربانی، واکنش گسترده مردم و شخصيت‌های داخلی افغانستان و مقامات ارشد کشورهای مختلف را در پی داشت

هنوز چگونگی دقيق اين رويداد به‌طور رسمی اعلام نشده است اما منابع نزديک به برهان‌الدين ربانی گفته‌اند که رئيس شورای عالی صلح افغانستان از سوی يک مهاجم انتحاری که مواد انفجاری را در دستار خود بسته بود، کشته شده است.

در اين حمله چهار تن از جمله محمد معصوم استانکزی، رئيس دارالانشاء‌ شورای عالی صلح نيز به شدت زخمی شدند.

گفته می‌شود که مهاجم انتحاری از اعضای مهم گروه طالبان بود و به‌منظور مذاکره در زمينه صلح با اين گروه به کابل دعوت شده بود.

طالبان اما تاکنون در مورد ترور برهان‌الدين ربانی اظهار نظر نکرده‌اند. اين گروه پيش از اين ترور شماری از شخصيت‌ها و نظاميان ارشد افغانستان از جمله جان محمد خان،‌ مشاور رئيس جمهور،‌ احمد ولی کرزی، برادر رئيس جمهور افغانستان و ژنرال داود،‌ فرمانده پليس حوزه شمال اين کشور را برعهده گرفته بودند.

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان که در يک سفر رسمی در آمريکا به‌سر می‌برد پس از وقوع اين رويداد ضمن نيمه‌تمام گذاشتن اين سفر به افغانستان بازگشت.

ترور برهان‌الدين ربانی، واکنش گسترده مردم و شخصيت‌های داخلی افغانستان و مقامات ارشد کشورهای مختلف را در پی داشت.

روز چهارشنبه،‌ هزاران تن از دانشجويان و نمايندگان طيف‌های مختلف در چندين شهر افغانستان با برپايی تظاهرات و انتشار پيام‌های تسيليت اين رويداد را محکوم کردند و آن را يک ضايعه برای اين کشور خواندند.

هم‌زمان رؤسای جمهور آمريکا،‌ ايران،‌ پاکستان، نخست‌وزير بريتانيا، کانادا، ترکيه، پاکستان، دبيرکل سازمان ملل،‌ رئيس سازمان کنفرانس اسلامی، دبير کل ناتو، وزير خارجه آمريکا، استراليا و هندوستان در پيام‌های جداگانه ترور رئيس جمهور پيشين افغانستان و رئيس شورای عالی صلح اين کشور را محکوم کردند.