سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای از توقيف مجله «شهروند امروز» و روزنامه «روزگار» در ايران انتقاد کرده و گفته «عليرغم ژست‌های ظاهری گشايش فضا از سوی رژيم اما سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ادامه دارد.»

اشاره گزارشگران بدون مرز به آزادی شماری از زندانيان سياسی در ايران است که به گفته مقام‌های قضايی ايران با «عفو» آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران از زندان آزاد شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز در اين بيانيه که ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ در تارنمای بخشی فارسی اين سازمان منتشر شده، از مقام‌های قضايی و دولتی ايران خواسته تا «سرکوب» و توقيف رسانه‌ها را متوقف کنند.
روز گذشته هيأت نظارت بر مطبوعات ايران در جلسه هفتگی‌اش، به توقيف مجله شهروند امروز رأی داد.

يکی از افراد «نزديک» به شهروند امروز به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته ظاهراً چاپ عکسی روی جلد هفته نامه دليل توقيف آن ذکر شده است

علت توقف اين مجله «انتشار مطالبی خارج از حدود مقرر در ماده شش قانون مطبوعات» اعلام شده است.

بر اساس ماده شش قانون مطبوعات، نشريات در ايران از انتشار «مطالب الحادی و مخالف موازين اسلامی، انتشار عکس ها و تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومی، ايجاد اختلاف بين اقشار جامعه، تشويق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالی عليه امنيت، فاش نمودن وانتشار اسناد و دستورها و مسايل محرمانه، اهانت به اسلام و رهبری و مراجع تقليد، افترابه مقامات و نهادها، پخش شايعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطلب عليه اصول قانون اساسی» منع شده‌اند.
يکی از افراد «نزديک» به شهروند امروز به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته: «ظاهراً چاپ عکسی روی جلد هفته نامه دليل توقيف آن ذکر شده است.»
به گفته اين منبع که نامش فاش نشده، در يکی از شماره‌های اين مجله عکسی از محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران منتشر شده است.
هفته نامه شهروند امروز يکی از هفته های خبری-تحليلی در ایران بود که از اسفند ۱۳۸۵ تا آبان ۱۳۸۷ و در روزهای شنبه در تهران منتشر می شد. اما هیأت نظارت بر مطبوعات در تاريخ ۱۵ آبان سال ۱۳۸۷ اين هفته‌نامه را به دليل «غير واقعی جلوه دادن» برخی اقدامات دولت محمود احمدی نژاد توقيف کرد.
اين هفته نامه از تاريخ ۱۱ تيرماه سال جاری بار ديگر دور تازه انتشار خود را ازسر گرفته بود.
همچنين ساعتی پس از توقيف شهروند امروز، دادسرای تهران نيز از توقيف دو ماهه روزنامه روزگار خبر داد.
اين روزنامه بر اساس اعلام دادستان عمومی و انقلاب تهران به اتهام« تبليغ عليه نظام و انتشار مسايل محرمانه کشور» توقيف شده است.

گزارشگران بدون مرز در بخش ديگری از اين اطلاعيه مطبوعاتی از آزادی ده‌ها زندانی سياسی در ايران استقبال کرده اما خواهان آزادی «بدون قيد و شرط» همه‌ روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی است.
اين انجمن بين‌المللی مدافع آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر افزوده: «عليرغم اعلام عفو ده‌ها زندانی سياسی از سوی رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت عيد فطر، اما ايران همچنان با ۲۵ روزنامه‌نگار و ١٧ وب‌نگار زندانی يکی از بزرگترين زندان‌های جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌هاست.»
پس از انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوی ايران در سال ۱۳۸۸ ده‌ها روزنامه‌نگار در ايران بازداشت شدند.
بنا به گزارش مخالفان حکومت ايران در دو سال گذشته ۱۰۸ روزنامه‌نگار در ايران بازداشت شده‌اند که شماری از آن‌ها پس از مدتی آزاد شدند اما برخی ديگر هنوز در زندان به‌سر می‌برند.