اعتصاب بازاریان تهران امروز، یکشنبه ششم شهریور ماه همچنان ادامه دارد و بسیاری از مغازه‌های صنف پارچه و قماش تهران در اعتراض به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تعطیل هستند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، روز گذشته بازاریان در محوطه بازار بزرگ تهران راهپیمایی کردند و برای برگزاری راهپیمایی دیگری در ساعت ۱۱ صبح امروز، یکشنبه فراخوان داده بودند. نیروهای امنیتی با حضور در بازار تهران، مانع از برگزاری این راهپیمایی شدند اما تعطیلی مغازه‌ها همچنان ادامه دارد و بازاریان روبروی مغازه‌های تعطیل شده خود ایستاده‌اند. 

بنا به این گزارش ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اطلاعیه‌ای خطاب به محمدصادق مشایخ رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان، خواستار پایان دادن به اعتصاب بازار شده بود. در این اطلاعیه که بر دیوارهای بازار نصب شده، آمده است: «اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از قوه قهریه امکان‌پذیر نیست.»
 

تجمع صنف پارچه‌فروشان در محوطه بین بازار خیاط‌ها و بازار عباس‌آباد برگزار شد و با وجود حضور رئیس اتحادیه پارچه فروشان و درخواست وی برای بازکردن مغازه‌ها، ادامه یافت. وی گفته بود که در صورت بازگشایی مغازه‌ها؛ مالیات آن‌ها بخشوده می‌شود و مطالبتشان پیگیری خواهد شد.
 

تظاهرکنندگان صنف پارچه‌فروشان با رفتن به سوی بازار طلافروشان، بازار کفاشان و بازار پوشاک خواهان

حمایت اصناف دیگر بودند. گفته می‌شود بسیاری از مغازه‌ها با خاموش کردن چراغ‌ و تعطیلی مغازه از راهپیمایان حمایت کردند.

روز گذشته بازاریان در محوطه بازار بزرگ تهران راهپیمایی کردند و برای برگزاری راهپیمایی دیگری در ساعت ۱۱ صبح امروز، یکشنبه فراخوان داده بودند
 

قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور امروز در یک نشست خبری گفت: «با اینکه دلیلی برای عدم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی این صنف وجود ندارد اما سازمان امور مالیاتی نیز در ارائه آموزشهای لازم کوتاهی کرد.»
 

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس شورای اصناف کشور می‌گوید که قرار بود پارچه فروشان ۱۰ نماینده برای تداوم مذاکرات انتخاب کرده و بازار را بازگشایی کنند اما تا کنون به وعده‌های خود عمل نکرده و همچنان از اجرای قانون سرپیچی می‌کنند.
 

وی اعتراضات این صنف را «حاشیه‌دار» عنوان کرد و ادامه داد: «این قانون در ۱۴۰ کشور دنیا اجرایی شده و شفاف است اما در ایران این معضل همچنان به دلیل عدم اطلاع رسانی و آموزش از سمت سازمان امور مالیاتی با اعتراضاتی مواجه است.»
 

اعتصاب صنف پارچه‌فروشان از یک ماه پیش آغاز شده و بازاریان این صنف اعلام کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان به اعتراض ادامه می‌دهند.
 

بازاریان تهران از تیر ماه سال گذشت نیز در اعتراض به سیاست‌های مالیاتی جدید دولت دست به اعتصاب زده بودند. دامنه این اعتصابات که از بازار طلا و پارچه تهران آغاز شده‌بود به شهرهای دیگر همچون تبریز و اصفهان نیز کشیده شده‌است.