احمد زيدآبادی روزنامه‌نگار زندانی و دبيرکل سازمان ادوار تحکيم وحدت پس از دو سال زندان برای نخستين بار به مرخصی آمد.

اين خبر در صفحه‌ صفحه فيس‌بوک احمد زيد‌آبادی منتشر شده است.

زيدآبادی که در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران مشاور مهدی کروبی، نامزد اصلاح‌طلبان در اين انتخابات بود، در آغاز اعتراضات به نتايج اين انتخابات، در روز ٢٤ خردادماه ١٣٨٨ بازداشت شد.

وی که در دادگاه‌های عمومی متهمان رويدادهای پس از انتخابات حضور داشت هيچگاه به اتهامات خود «اعتراف» نکرد.

زيدآبادی در آذر ماه ١٣٨٩ به شش سال حبس و تبعيد به گناباد و ممنوعيت دائم از فعاليت‌های اجتماعی و سياسی محکوم شد

زيدآبادی در آذر ماه ١٣٨٩ از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس و تبعيد به گناباد و ممنوعيت دائم از فعاليت‌های اجتماعی و سياسی محکوم شد.

اين رأی در دی‌ماه سال گذشته از سوی دادگاه تجديد نظر تأیيد شد.

احمد زيدآبادی، در فروردين‌ماه سال جاری جايزه آزادی مطبوعات جهانی سازمان يونسکو در سال ۲۰۱۱ موسوم به گيلرمو کانو را دريافت کرد.

اين روزنامه‌نگار در پيامی به مراسم اهدای اين جايزه در روز ۱۳ ارديبهشت، نوشت: «آشکارا می‌گويم که در طول فعاليت حرفه‌ايم، هرگز به‌جز از قلم و گفتار خود از هيچ ابزار ديگری استفاده نکرده‌ام.»

وی افزود: «در انجام اين کار من در محدوده تنگ تعيين شده از سوی قوانين و مقرارت دولت ايران باقی ماندم. اما آن‌ها با پايمال کردن قوانين و مقررات خود رنج‌هايی را بر من تحميل کردند که فراتر از تحمل من بود. رنج‌هايی که با هفته‌ها به صليب کشيدن و يا زنده به‌گور ساختن قابل مقايسه است.»

احمد زيدآبادی در سال٢٠١٠ نيز برنده جايزه قلم طلايی مؤسسه جهانی مطبوعات شده بود.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌ای که روز گذشته منتشر ساخت خواهان رسيدگی به وضعيت ۹ زندانی سياسی بيمار، از جمله احمد زيدآبادی در ايران شد و آزادی سريع و بی‌قيدوشرط آن‌ها را مطالبه کرد.

پس از رويدادهای انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شدند که برخی از آن‌ها پس از چند ماه حبس آزاد شدند و گروهی همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز آذرماه گذشته در بيلان سال ۲۰۱۰ آزادی مطبوعات در جهان اعلام کرد که ايران با ٣٠ روزنامه‌نگار تبعيدی بيشترين تعداد فرار روزنامه‌نگاران را دارد.