وزارت اطلاعات ايران عاملان انفجار خط لوله انتقال گاز ايران به ترکيه را از گروه پژاک دانست و اعلام کرد هفت نفر از آنان کشته و دستگير شدند.

 به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت اطلاعات ايران از متلاشی شدن يک تيم از نيروهای حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) که به گفته اين اداره از خاک عراق به ايران فرستاده شده بودند؛ خبر داد.

روابط عمومی وزارت اطلاعات گفته است بر اساس اسناد درون‌گروهی به‌دست آمده اين افراد «مأموريت‌های خرابکارانه متعددی» در دستور کار داشتند که انفجار خط لوله گاز صادراتی ايران به ترکيه در منطقه مرز بازرگان از جمله اقدامات آنان بود.

به گفته وزارت اطلاعات ايران رهبر اين گروه فردی به نام «مراد کاراساچ» با نام مستعار «جميل» و تبعه کشور ترکيه بود که در اين عمليات کشته شد.

بنا به اين گزارش وی در سال‌های اخير ملا سعيد خوش، از روحانيان اهل سنت شهرستان ماکو را نيز به قتل رسانده بود.

به گفته وزارت اطلاعات ايران رهبر اين گروه فردی به نام «مراد کاراساچ» با نام مستعار «جميل» و تبعه کشور ترکيه بود که در اين عمليات کشته شد

روابط عمومی وزارت اطلاعات نوشته است «طی عمليات غافلگيرانه مأمورين اطلاعاتی تعداد سه نفر از عناصر اين تيم به هلاکت رسيده و چهار تن ديگر دستگير شده‌اند.»

 حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) و نیروهای سپاه پاسداران در روزهای اخیر در مناطق مرزی کردستان عراق با یکدیگر درگیر شده‌اند و تلفاتی به هر دو طرف وارد شده است.

حميد احمديان، فرماندار ماکو اين خبر را تأييد کرد و گفت: «از زمان اعلام اين بمب‌گذاری در بامداد روز جمعه، تمامی نيروهای انتظامی و اطلاعاتی در حالت آماده‌باش بوده و تمام تلاش خود را در جهت دستگيری عاملان کردند.» 

انفجار خط لوله گاز ايران به ترکيه ساعت دو و ۱۰ دقيقه بامداد روز جمعه، هفتم مردادماه در شهر ماکو رخ داد.

به گفته فرماندار ماکو این انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی در پی نداشت و تنها موجب قطع گاز شهرستان‌های ماکو و بازرگان و توقف بسیاری از فعالیت‌های تولیدی در منطقه شد.

جواد اوجی، مدیرعامل شركت ملی گاز ايران روز شنبه هشتم مرداد اعلام کرد که ترميم اين خط لوله به پايان رسيد و عمليات راديوگرافی و آزمايش اوليه اين خط صادرات گاز نيز انجام شده است.

خطوط لوله صادرات گاز ايران به ترکيه پیش از این نیز مورد هدف خرابکاری قرار گرفته بود. بامداد ۱۹ فروردين‌ماه سال جاری در پی انفجار در سه رشته خطوط انتقال گاز طبيعی ايران در استان قم ، پرويز سروری، رئيس کميته امنيت داخلی مجلس اين انفجارها را به «گروه‌های تروريستی» و نيروهای حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) نسبت داد.

خط لوله انتقال گاز ايران به ترکيه شهريورماه سال گذشته نیز در منطقه الشکريت از توابع استان آغری ترکيه به دليل نامعلومی منفجر شده بود.

میزان صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه در سال گذشته در مجموع بالغ بر شش ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مکعب بوده است. ایران در سال جاری نیز به طور متوسط روزانه نزديک به ۳۰ ميليون مترمکعب گاز طبيعی به ترکيه صادر کرده است.