صادرات گاز ایران به ترکیه که در پی انفجار روز گذشته در خط لوله گاز در ماکو متوقف شده بود، از امروز، شنبه هشتم مرداد ماه از سر گرفته شد.

جواد اوجي، مدیرعامل شركت ملي گاز ايران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که ترميم اين خط لوله صبح امروز به پايان رسيد و عمليات راديوگرافي و تست اوليه اين خط صادرات گاز نيز انجام شده است.

انفجار  خط لوله گاز ساعت دو و ۱۰ دقيقه بامداد روز گذشته، هفتم مردادماه در شهر ماکو  رخ داد.

به گفته حمید احمدیان، فرماندار ماکو این انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی در پی نداشته است  و تنها موجب قطع گاز شهرستان‌های ماکو و بازرگان و توقف بسیاری از فعالیت‌های تولیدی در منطقه شد.

تاکنون برآوردی از خسارات وارده در پی وقوع این انفجار اعلام نشده است.

فرماندار ماکو با بیان اینکه دلیل این انفجار، بمب‌گذاری در مسیر خطوط لوله گاز بوده است، «مزدوران و فريب‌خوردگان» اسرائیل و آمریکا را عامل این بمب‌گذاری دانست.خبرگزاری فارس نیز نوشته است: «برخي اين انفجار را ناشي ار  عملكرد خرابكارانه پژاك عنوان كرده‌اند.»

به گفته حمید احمدیان، فرماندار ماکو این انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی در پی نداشته است  و تنها موجب قطع گاز شهرستان‌های ماکو و بازرگان و توقف بسیاری از فعالیت‌های تولیدی در منطقه شد 

حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) و نیروهای سپاه پاسداران در روزهای اخیر در مناطق مرزی کردستان عراق با یکدیگر درگیر شده‌اند و تلفاتی به هر دو طرف وارد شده است.

خطوط لوله صادرات گاز ايران به ترکيه  پیش از این نیز مورد هدف خرابکاری قرار گرفته بود. بامداد ۱۹ فروردين‌ماه سال جاری در پی انفجار در سه رشته خطوط انتقال گاز طبيعی ايران در استان قم ، پرويز سروری، رئيس کميته امنيت داخلی مجلس اين انفجارها را به «گروه‌های تروريستی» و نيروهای حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) نسبت داد.

خط لوله انتقال گاز ايران به ترکيه  شهريورماه سال گذشته  نیز در منطقه الشکريت از توابع استان آغری ترکيه به دليل نامعلومی منفجر  شده بود.

میزان صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه در سال گذشته در مجموع بالغ بر شش ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مکعب بوده است.  ایران در سال جاری نیز به طور متوسط روزانه نزديک به ۳۰ ميليون مترمکعب گاز طبيعی به ترکيه صادر کرده است.