پلیس ترکیه در یک عملیات ضدتروریستی در استانبول ۴۴ نفر، از جمله کسانی که گفته می‌شود در سازماندهی دو حمله انتحاری سال ۲۰۱۶ به این شهر نقش داشتند، بازداشت کرد.

پلیس ترکیه ـ عکس از آرشیو
پلیس ترکیه ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، واسیپ شاهین، فرماندار استانبول روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئیه / ۲۲ تیر ضمن اعلام این خبر گفت: «یکی از مظنونان که در این عملیات ضدتروریستی بازداشت شد، در یک حمله تروریستی سال گذشته مأموریت شناسایی را انجام داده بود و هنگام دستگیری از خودرو خود خارج شده و فرار کرده بود.»

این حمله در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ در اطراف ورزشگاه بشیکتاش استانبول رخ داد و در آن ۴۴ نفر کشته و ۱۵۵ نفر زخمی شدند.

در میان بازداشت‌شدگان روز پنج‌شنبه همچنین سازمان‌دهنده حمله به یک خودرو پلیس در ۷ ژوئن ۲۰۱۶ / ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ نیز دیده می‌شود. این حمله ۱۱ کشته و ۳۶ زخمی بر جای گذاشت.

گروه بازهای آزادی کردستان (TAK) که یک جریان تندروی منشعب از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است مسئولیت این عملیات تروریستی در استانبول را برعهده گرفت.

بازداشت یک فیلمساز

پلیس ترکیه همچنین روز پنج‌شنبه علی آوجی، سازنده و تهیه‌کننده یک فیلم درباره زندگی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور را بازداشت کرد.

آنکارا علی آوجی را به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی مخالف اردوغان و سازماندهی کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ بازداشت کرده است.

آوجی در منزل خود در استانبول دستگیر شد. این بازداشت در حالی صورت گرفت که روز گذشته (چهارشنبه) آگهی تبلیغاتی فیلم آوجی درباره کودتای نافرجام با عنوان «جهش» در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

تصاویر این فیلم خانواده رئيس جمهوری را نشان می‌دهند که به ضرب گلوله کشته شده‌اند و یک سرباز ارتش ترکیه تفنگ خود را بر روی جمجمه اردوغان قرار داده و او در حال التماس کردن است.

«رئیس»، فیلم قبلی علی آوجی درباره زندگی اردوغان در ماه مارس کمی پیش از همه‌پرسی قانون اساسی منتشر شد.

از کودتای ماه ژوئیه تاکنون ۵۰ هزار نفر در ترکیه دستگیر و ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان، دانشگاهیان، روزنامه‌‌نگاران و نظامیان یا از کار برکنار شده‌اند و یا شغل آن‌ها تعلیق شده است.

بیشتر بخوانید: