سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران گفته صدور قرار منع تعقيب برای وی و دو مقام قضايی ديگر در پرونده بازداشتگاه کهریزک به معنای «تبرئه» است.

روزنامه ابتکار در شماره سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ به نقل از مرتضوی نوشته دادسرای کارکنان دولت قرار منع تعقيب سه قاضی که جزو متهمان پرونده کهريزک قلمداد می‌شوند، صادر و اعلام کرده «قضات دادسرای تهران در اين حادثه هيچ‌گونه مدخليتی نداشته و کوچک‌ترين قصور يا اتهامی متوجه آنان نيست.»

«سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران؛ حسن زارع‌ دهنوی مشهور به قاضی حداد، معاون وقت امنيت دادستان تهران و علی‌اکبر حيدری‌فر، قاضی شعبه اول دادياری دادگاه انقلاب» سه مقام قضايی هستند که شهريور ۱۳۸۹ در رابطه با پرونده کهريزک از کارشان تعليق شدند.

بازداشتگاه کهريزک پس از آن مشهور شد که دست‌کم سه نفر از معترضان به نتيجه انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ ايران، در آن بر اثر «شکنجه» جان دادند.

«امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد کامرانی» سه نفری هستند که در بازداشتگاه کهريزک بر اثر شکنجه کشته شدند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ايران پس از انتشار خبرهايی درباره «شکنجه» بازداشت‌شدگان در کهريزک، پنجم مرداد ١٣٨٨ دستور تعطيلی اين بازداشتگاه را صادر کرد.

شهريور سال گذشته نيز علی‌اکبر حيدری‌فرد يکی از سه مقام قضايی که در جريان رسيدگی به پرونده کهريزک از کار برکنار شده بود، از صدور قرار منع پيگرد سه قاضی تعليق شده خبر داده بود.

مرتضوی در حالی از «تبرئه‌شدن» خود سخن گفته که چند روز پيش عبدالحسين روح‌الامينی پدر يکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهريزک در گفت‌وگو با شرق از محاکمه‌نشدن سعيد مرتضوی انتقاد کرده بود.

مخالفان حکومت ايران از سعيد مرتضوی به عنوان «متهم اصلی» پرونده کهريزک نام می‌برند.

سعيد مرتضوی پس از انتصاب آيت‌الله صادق لاريجانی به سمت رياست قوه قضاييه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد. محمود احمدی نژاد، رئيس‌جمهور ايران پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.

روح‌الامينی گفته به روزنامه شرق گفته سعيد مرتضوی پس از دستور آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای تعطيل‌کردن بازداشت‌گاه کهريزک، اين بازداشت‌گاه را «به‌موقع» تخليه نکرده است.

هفته‌نامه «پنچره» نزديک به عليرضا زاکانی نماينده محافظه‌کار مجلس نيز سال گذشته گزارش داده بود مرتضوی در حوادث پس از انتخابات، از دستور آيت‌الله خامنه‌ای برای بستن بازداشتگاه کهريزک و انتقال بازداشتی‌ها به زندان اوين سرپيچی کرده است.

اما سعيد مرتضوی گزارش‌ها درباره نافرمانی وی از دستور آيت‌الله خامنه‌ای را رد کرد.

وی در واکنش به اين گزارش هفته‌نامه پنجره، عليرضا زاکانی را به «جعل تاريخ، انتساب کذب و فضاسازی کاذب» عليه وی، آن‌هم با انگيزه «انتقام‌جويی» متهم کرد.

مطلب ديگر مطبوعات:
جام جم؛ قلعه يزدگرد، تاريخی خاموش بر فراز دالاهو

شرق؛ جان ارزان اهالی رسانه