۱۳ تن از مهاجران افغان هنگام بازگشت از پاکستان به افغانستان در يک منطقه مرزی ولايت زابل در جنوب اين کشور قربانی يک بمب کنار جاده‌ای شدند.

محمدجان رسول‌يار، معاون والی زابل گفت اين انفجار صبح شنبه ۱۱ تير در منطقه زنجير شهرک مرزی شمولزو به وقوع پيوست.

به گفته وی در ميان جان باخته‌گان اين رويداد که از ساکنان شهرک ناوه ولايت غزنی بودند چهار زن و دو کودک نيز وجود دارد.

تا اکنون شخص و يا گروهی مسئوليت اين بمب‌گذاری را برعهده نگرفته است اما معاون والی زابل، طالبان را متهم به اين بمب‌‌گذاری کرد.

کارگذاری بمب‌های دست‌ساز کنار جاده‌ای از جمله تاکتيک‌های جنگی طالبان است که طی ساليان اخير استفاده از آن رو به افزايش بوده است.

در ميان جان باخته‌گان که از ساکنان شهرک ناوه ولايت غزنی بودند چهار زن و دو کودک نيز وجود دارد

در تازه‌ترين رويداد روز پنج شنبه ۹ تيرماه، ۲۰ غير نظامی در انفجاری مشابه در شهرک خاش رود ولايت نيمروز درغرب افغانستان جان باختند.

قربانيان اين بمب کنارجاده‌ای سرنشينان يک اتوبوس بودند که از شهر قندهار به سمت زرنج مرکز ولايت نيمروز در حرکت بودند که در شهرک خاشرود هدف بمب کنار جاده‌ای قرار گرفتند.

اين رويداد‌های خونين درحالی رخ می‌دهد که برپايه اطلاعات سازمان ملل و کميسيون حقوق بشر افغانستان، تلفات غيرنظاميان به عنوان قربانيان اصلی جنگ جاری در این کشور طی پنج سال گذشته روند رو به افزايشی را پيموده است.

ماه گذشته سازمان ملل درگزارشی در مورد تلفات و مجرحان جنگ افغانستان اعلام کرد که تنها در ماه می ( ۲۰۱۱) ۳۶۸ غيرنظامی در اين کشور کشته و ۵۹۳ غيرنظامی نيز مجروح شدند.

برپايه اين گزارش، مخالفان مسلح دولت افغانستان مسئول مرگ ۸۲ درصد يا ۳۰۱ تن از اين غيرنظاميان بوده‌اند.

گزارش مشترکی که پيش از آن از سوی سازمان ملل و کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد تلفات غيرنظاميان درسال ۲۰۱۰ به نشر رسيد اعلام شد که در اين سال ۲۷۷۷ غير نظامی در اين کشور کشته شدند.

اين گزارش با بيان افزايش ۱۵ درصدی مرگ غير نظاميان دراين سال نسبت به سال ۲۰۰۹، طالبان را عامل مرگ ۷۵ درصد شمار از کشته‌شدگان دراين سال اعلام کرد.

دراين گزارش، دولت افغانستان و نظاميان بين‌المللی متهم به مرگ ۱۶ درصد از غيرنظاميان شده بودند.