سفير آمريکا در کابل در واکنشی تند به اظهارات اخير حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان که نظاميان خارجی را به اشغالگران تشبيه نموده بود اعلام کرد اين‌گونه اظهارات به عزت آمريکا صدمه می زند.

حامد کرزی سه هفته پيش در پی کشته شدن شماری از غير نظاميان در يک حمله هوايی ناتو در هلمند گفته بود «در صورتی که اين‌گونه حملات ادامه يابد نيروهای خارجی به اشغالگران تبديل خواهند شد.»

به گفته رئيس جمهور افغانستان «در اين صورت تاريخ گواه است که مردم افغانستان با اشغالگران چطور برخورد می کنند.»

اما کارل آيکن بری، سفير آمريکا در افغانستان در سخنانی صريح از آن‌چه به گفته وی بعضی از رهبران افغانستان نيروهای آمريکايی را با اشغالگران مقايسه می‌کنند گفت که اين اظهارات « دردآور» و «نامناسب» است.

وی که روز يک‌شنبه ۲۹ خرداد در نشستی با عنوان آينده روابط افغانستان- آمريکا در دانشگاه هرات در غرب افغانستان سخن می‌گفت خاطر نشان کرد که آمريکا به‌خاطر جنگ افغانستان بهای زياد انسانی و مالی می‌پردازد.

آيکن بری: آمريکا هرگز هيچ کشوری را در دنيا اشغال نکرده است و ما نمی‌خواهيم که افغانستان را به يک مستعمره خود تبديل کنيم، بلکه هر گونه کمک به افغانستان از روی دوستی انجام می‌شود

سفير آمريکا گفت چنين اظهاراتی که در آن آمريکا به اشغالگر تشبيه شود و يا گفته شود که آمريکا به‌خاطر منافع خود به افغانستان آمده است، نااميد کننده است.

به گفته آيکن بری نيروهای آمريکايی در سال ۱۳۸۱( ۲۰۰۱ ميلادی) با هدف شکست دادن تروريسم بين‌المللی به افغانستان آمدند تا افغان‌ها را از جنگ‌های ۲۰ ساله که جز ظلمت چيزی به همراه نداشت، نجات دهند.

سفير آمريکا افزود: «وقتی که آن‌ها را اشغالگر خطاب می‌کنند و با وجود کمک‌های سخاوتمندانه گفته شود که تمام فساد اداری مربوط به ما می‌شود اين به عزت ما صدمه می‌زند و ما آهسته آهسته قوت قلب خود را از دست می‌دهيم و مأيوس می‌شويم.»

کارل آيکن بری با تأکيد گفت درچنين شرايطی مادران و پدران کسانی که در افغانستان کشته و يا مجروح شده‌اند خواهند پرسيد که اين جنگ چه معنی و يا مفهومی داشته است.

سفيرآمريکا در ادامه با اشاره به «پيچيده بودن» شرايط سياسی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان از صدها ميليون دلار کمک آمريکا در بازسازی زيربناهای اقتصادی اين کشور سخن گفت و تأکيد کرد که آمريکا در راستای آموزش و تجهيز نيروهای امنيتی افغانستان اقدامات زيادی را انجام داده است.

آيکن بری افزود که آمريکا هرگز هيچ کشوری را در دنيا اشغال نکرده است و ما نمی‌خواهيم که افغانستان را به يک مستعمره خود تبديل کنيم، بلکه هر گونه کمک به افغانستان از روی دوستی انجام می‌شود.

سفير آمريکا در افغانستان خاطر نشان کرد وقتی که رهبران افغانستان باور داشته باشند که زيان حضور آمريکايی‌ها از فايده آنان بيشتر است در حالی که اقتصاد آمريکا وضعيت بدی دارد، آمريکايی‌ها خواهند گفت که بايد سربازان‌شان به خانه برگردند.

از آغاز تهاجم ائتلاف به رهبری آمريکا به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ که به هدف شکست القاعده و طالبان صورت گرفت تا نيمه ماه ژوئن ۲۰۱۱، ۱۶۲۲ نظامی آمريکايی در پيوند با جنگ افغانستان کشته شده‌اند.

با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز اين جنگ، پشتيبانی مردم آمريکا از جنگ که گفته می‌شود سالانه حدود ۱۰۰ ميليارد دلار هزينه دارد، کاهش يافته است.

آمريکا در حال حاضر نزديک به ۱۰۰ هزار نظامی در افغانستان دارد. باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که آمريکا تصميم دارد نظاميانش را از تابستان سال ۲۰۱۱ طی يک برنامه چهارساله از افغانستان بيرون کند.