دادگاه عالی افغانستان يک عضو گروه طالبان را که حدود چهار ماه قبل ده‌ها تن را در يک بانک خصوصی در شهر جلال‌آباد در شرق اين کشور به گلوله بسته بود به اعدام محکوم کرد.

ا

ين شخص که گفته می‌شود زر عجم نام دارد و از اهالی «وزيرستان شمالی پاکستان» است پس از بازداشت از سوی نيروهای امنيتی افغانستان گفته بود که از به گلوله بستن مردم در بانک «لذت می‌برده است.»

روز ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ خورشيدی، گروهی از مهاجمان انتحاری عضو گروه طالبان با حمله به يک شعبه ولايتی کابل‌بانک در شهر جلال‌آباد مرکز ولايت ننگرهار، دست‌کم ۴۰ تن را کشتند و نزديک به ۹۰ تن را زخمی کردند.

پس از آن مقامات امنيتی افغانستان به نقل از«يکی از مهاجمان بازداشت شده» اعلام کردند که او گفته است به‌خاطراين حمله در پاکستان آموزش ديده و در آن‌جا به وی گفته شده که کشتن هر کسی که در اين بانک باشد مجاز است.»

بعد از وقوع اين رويداد خونين، تصاويری که توسط دوربين‌های امنيتی کابل‌بانک ضبط شده بود در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت که در آن يکی از مهاجمان که لباس ارتش افغانستان را پوشيده بود مردم را به گلوله می‌بندد.

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان سپس به درخواست مردم ننگرهار از دادگاه عالی اين کشور خواست تا عوامل اين حمله را به اشد مجازات محکوم کند.

عبدالملک کاموی، مسئول اداری دادگاه عالی افغانستان گفت که دادگاه يک عضو ديگر طالبان و از شرکای جرمی اين شخص را نيز به اعدام و سومين عضو اين گروه را به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

به گفته وی دادگاه ابتدايی و استيناف اين سه عضو طالبان پيش از اين در ۱۲ و ۲۸ ارديبهشت‌ماه سال جاری برگزار شده بود و اين حکم نهايی می‌باشد.

اين مقام دادگاه عالی افغانستان افزود که احکام دادگاه عالی در مورد اين سه تن به رياست جمهوری فرستاده شده است که با تأييد رئيس جمهور افغانستان، به اجرا در خواهد آمد.