وزارت دفاع افغانستان عملياتی را برای جلوگيری از ناامن شدن مناطقی که قرار است انتقال امنيت از آن‌جا شروع شود، آغاز می‌کند.

در حالی که تا يک ماه ديگر قرار است انتقال امنيت از نيروهای بين‌المللی به نيروهای امنيتی افغان در هفت استان و شهر آغاز شود، اما رياست امنيت ملی افغانستان گفته است که شورشيان قصد ناامن ساختن اين مناطق را دارند.

لطف‌الله مشعل، سخنگوی رياست امنيت ملی افغانستان گفت، يکی از اهداف طالبان ناامن ساختن مناطقی است که قرار است انتقال امنيت از آن‌جا آغاز شود.

آقای مشعل گفت طالبان عملياتی را تحت نام «بدر» راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها در کنار ناامن‌سازی اين مناطق به ترور شخصيت‌های سياسی و مقامات بلندپايه امنيتی روی آورده‌اند.

در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، شماری از فرماندهان نظامی در حملات طالبان کشته شدند. روز گذشته نيز جسد يک مقام محلی باميان در حالی که سر وی از تن‌اش جدا شده بود پيدا شد.

همچنين مخالفان دولت افغانستان هفته گذشته مقر تيم بازسازی ولايتی هرات را هدف قرار دادند که در اين عمليات، چند سرباز ايتاليايی و شماری از نيروهای امنيتی افغان کشته و شماری ديگر نيز زخمی شدند.

استان باميان و شهر هرات شامل مناطقی هستند که قرار است انتقال امنيت از آن‌جا در ماه ژوئيه آغاز شود.

همچنين سخنگوی امنيت ملی افغانستان گفت، نيروهای امنيتی در اقدامی پيش‌گيرانه از يک حمله بزرگ در استان لغمان جلوگيری کرده‌اند. مرکز استان لغمان نيز شامل برنامه انتقال امنيت می‌شود.

با اين حال وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد عملياتی تحت نام اميد برای ۱۸ ماه در سراسر افغانستان برنامه‌ريزی شده است.

ژنرال محمدظاهر عظيمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، اجرای اين عمليات سبب خواهد شد تا شورشيان به هدف‌شان نرسند.

وی افزود نيروهای امنيتی افغانستان آمده پذيرش مسئوليت هستند و برنامه انتقال امنيت از نيروهای بين‌المللی به نيروهای افغان انجام خواهد گرفت.

بر اساس برنامه دولت افغانستان و جامعه جهانی قرار است تا يک ماه ديگر روند تدريجی سپردن امنيت استان‌های باميان، پنجشير، کابل به استثنای شهرک سروبی و شهرهای مزار شريف، هرات، مهترلام و لشکرگاه آغاز شود.