اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد گفت آشتی ملی فرايند معينی دارد و تا هنگامی که روندها و روش‌ها عوض نشده اقدامی بی‌معنی است.

اردشير اميرارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، در گفت‌وگويی با تارنمای کلمه، مواضع اين شورا را نسبت به شرايط کنونی ايران اعلام کرد.

در اين گفت‌وگو آقای اميرارجمند گفت: «سخن از آشتی ملی و انتخابات آزاد تا هنگامی که روندها و روش‌ها عوض نشده، رهبران جنبش در زندان هستند و اجازه فعاليت آزادانه ندارند، بی‌معنی است.»

وی در اين رابطه افزود: «رهبران جنبش تأکيد کرده‌اند که همبستگی ملی و آشتی ملی از طريق بده و بستان‌های قدرت‌طلبانه در پشت درهای بسته و در دالان‌های تاريک اتفاق نمی‌افتد. يک فرايند معينی دارد.»

وی «آزادی زندانيان، رسيدگی به جنايت‌های صورت گرفته، تغيير فضای امنيتی و سرکوب موجود، اجازه فعاليت آزادانه به احزاب و مطبوعات» را شرايط نخستين برای آماده‌سازی فضا برای امکان «گفت‌وگوی شفاف و سازنده» اعلام کرد.

اميرارجمند: چگونه و با چه معياری از امنيت برای منتقدان صحبت می کنيد؟ چه کسی اين حرفها را باور می کند؟ اين امنيتی که از آن صحبت می کنيد، امنيت برای آحاد مردم و مخالفان نيست، برای دوستان نزديک و دور است

اشاره اردشير اميرارجمند به حوادث پس از انتخابات جنجالی رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ ايران است. در دو سال گذشته صدها نفر از مخالفان در ايران بازداشت و ده‌ها نفر نيز کشته شده‌اند.

ارديبهشت‌ماه گذشته محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران نيز از «جو مسموم» حاکم بر فضای سياسی ايران سخن گفته و افزوده بود: «اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آينده از آن چشم‌پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است، می‌گذرد.»

محمد خاتمی با ابراز نگرانی از شکل گرفتن فضای «تقابل» در ايران گفته بود اين «تقابل» باعث ايجاد «توهم و شيدايی» در يک سو و ايجاد «نفرت» در طرف ديگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده می‌شود.

اردشير اميرارجمند در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با کلمه به اختلافات درون حکومت جمهوری اسلامی ايران پرداخت و آن را «اختلاف بر سر قدرت و ثروت» ناميد.

وی با بيان اين‌که «چهره هر دو طرف برای مردم افشا شده است» گفت: «اختلاف مردم با آن‌ها بر سر چگونه حکومت کردن است؛ بر سر حقوق شهروندی و امنيت فردی و اجتماعی است.»

مشاور ارشد ميرحسين موسوی بدون آن‌که از آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نام ببرد اظهارات اخير وی را مورد انتقاد قرار داد.

آیت‌الله خامنه‌ای، روز شنبه گذشته در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیانگزار جمهوری اسلامی، خواستار مدارا با کسانی شد که با وجود اختلاف نظرهای سیاسی، به دنبال «براندازی و اجرای دستور دشمن» نیستند.

وی گفت: «اگر کسی دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نیست ولی با مذاق و تفکر سیاسی ما مخالف است نباید عدالت و امنیت را از او سلب و او را زیر پا له کنیم.»

اردشير اميرارجمند در اين‌باره گفت: «در مقابل اين همه جنايت چه کرديد؟ اجازه نمی‌دهيد تشييع جنازه يک فرد مؤمن و ملی برگزار شود. دختر او را در حين مراسم پدر مورد حمله قرار می‌دهيد و شهيد می‌شود، چگونه و با چه معياری از امنيت برای منتقدان صحبت می‌کنيد؟»

اميرارجمند: کنشگر سياسی در يک جامعه فعال و ملتهب با اعلام از پيش عدم مشارکت مطلق، خود را از فرصت و امکاناتی که احتمالأ فضای سياسی انتخابات در اختيار او قرار می‌دهد محروم نمی‌کند

اشاره اردشير اميرارجمند به مراسم تشييع پيکر عزت‌الله سحابی و حمله نيروهای امنيتی به آن است که مخالفان حکومت می‌گويند هاله سحابی، فرزند عزت‌الله سحابی نيز در اين روز بر اثر حمله نيروهای حکومتی به قتل رسيد اما رسانه‌های حکومتی مرگ هاله سحابی را به دليل بيماری قلبی او دانسته‌اند.

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد افزود: «چه کسی اين حرف‌ها را باور می‌کند؟ اين امنيتی که از آن صحبت می‌کنيد، امنيت برای آحاد مردم و مخالفان نيست، برای دوستان نزديک و دور است. امنيت برای فجايع و سلب حقوق قانونی مردم است.»

اردشير اميرارجمند در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی ايران که قرار است اسفندماه آينده برگزار شود مواضع شورای هماهنگی راه سبز اميد را در اين رابطه بيان کرد.

وی « انتخابات آزاد، منصفانه و سالم» را از خواسته‌های اساسی مردم عنوان کرد و گفت موضوع چنين انتخاباتی هدف «استراتژيک جنبش سبز» است.

اميرارجمند گفت: «در شرايط فقدان چنين زمينه‌ای،افشای ماهيت برگزارکنندگان يک انتخابات دروغين و مشروعيت‌زدايی هر چه بيشتر از حاکمان مستبدی که می‌کوشند بنابر مصلحت روز چهره خود را با انتخابات نمايشی بزک کند يک تاکتيک است.»

وی در همين حال افزود: «کنشگر سياسی در يک جامعه فعال و ملتهب با اعلام از پيش عدم مشارکت مطلق، خود را از فرصت و امکاناتی که احتمالأ فضای سياسی انتخابات در اختيار او قرار می‌دهد محروم نمی‌کند.»

اردشير اميرارجمند همچنين گفت: «به نظر من انتخابات هم برای جنبش آزمون مهمی است همه ما بايد با اجتناب از يک‌جانبه‌نگری، التهاب و ارزيابی‌های عجولانه، تندروی يا کندروی، رعايت همه جوانب مسأله را به بحث بگذاريم و سعی کنيم تا حد ممکن و به صورت دمکراتيک اجماع‌سازی کنيم.»

محمد خاتمی نيز آبان‌ماه سال گذشته حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش روی مجلس را وابسته به تحقق سه شرط «آزادی زندانيان سياسی و ايجاد فضای آزاد برای احزاب، پايبندی مسئولان به قانون اساسی و برگزاری انتخاب آزاد و سالم» اعلام کرد.

اين اظهارات محمد خاتمی با واکنش‌های تند مقامات حکومتی ايران روبه‌رو گرديد. آن‌ها گفتند «اين نظام است که بايد برای آن‌ها (اصلاح‌طلبان) شرط بگذارد و شرط اول محاکمه آنان است.»