يک نماينده مجلس ايران گفته است ۲۶ مقام آمريکايی که دارای پيشينه «نقض حقوق‌بشر» هستند، از سوی ايران تحريم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفت: «بر اساس اين طرح، ۲۶ تن از مقامات آمريکايی که دارای سوابق نقض حقوق‌بشر در جهان از جمله عراق و افغانستان و حمايت از تروريسم و کمک و مشارکت در قاچاق مواد مخدر هستند، مورد تحريم جمهوری اسلامی قرار گرفته و مجازات‌هايی نيز برای آنان در نظر گرفته شده است.»

به گفته جلالی، اين طرح، سه‌شنبه سوم خرداد ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌‌شود. وی به نام این مقام‌های آمریکایی اشاره نکرده است.

ايران در حالی برای نخستين بار از تحريم مقامات آمريکا خبر داده که آمريکا نيز پيش‌تر شماری از مقامات ايرانی را تحريم کرده است. دولت آمريکا سال گذشته ١٠ مقام ايرانی را به اتهام «نقض حقوق بشر» تحريم کرد.

کاظم جلالی: ‌۲۶ تن از مقامات آمريکايی که دارای سوابق نقض حقوق‌بشر در جهان از جمله عراق و افغانستان و حمايت از تروريسم و کمک و مشارکت در قاچاق مواد مخدر هستند، مورد تحريم جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند

«محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسيج مستضعفين، عباس جعفری دولت‌آبادی، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائيه، حجت‌الاسلام حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، صادق محصولی، وزير رفاه، سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران، مصطفی محمدنجار، وزير کشور و جانشين فرمانده کل قوا در نيروی انتظامی، احمدرضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ و حجت‌الاسلام حسين طائب معاون اطلاعات سپاه پاسداران» ١٠ نفری هستند که سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمريکا اعلام کرده که در «فهرست سياه» قرار گرفته‌اند و دارايی‌ها و اموال آن‌ها در آمريکا مسدود خواهد شد.

چهار سناتور آمريکايی نيز آوريل ۲۰۰۱ (فروردين ۱۳۹۰) طی نامه‌ای به هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، خواهان تحريم محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران به اتهام «نقض حقوق بشر» شدند.

مارک کرک، جان کايل، کريستين گيليبراند و جو ليبرمن همچنين در نامه خود از وزير خارجه آمريکا خواسته‌اند تا درباره عملکرد ۲۵ مقام ديگر ايرانی و گنجاندن نام آن‌ها در فهرست تحريم‌ها تحقيقات را آغاز کند.

اين چهار سناتور آمريکايی با اشاره به اقدام اخير اتحاديه اروپا در تحريم ٣٢ مقام ايرانی به اتهام «نقض حقوق بشر» اعلام کرده‌اند که از اين فهرست تنها هفت نفر از سوی آمريکا تحريم شده‌اند.

اتحاديه اروپا آوريل گذشت ٣٢ مقام ايرانی را به اتهام «نقض حقوق بشر» تحريم کرد و دارايی‌های آن‌ها را در اروپا مسدود نمود و اعلام کرد که به اين عده اجازه سفر به اروپا را نخواهد داد.