معاون وزارت امور خارجه افغانستان می‌گويد ايران از توافق احتمالی افغانستان در بستن پيمان استراتژيک با آمريکا ابراز نگرانی کرده است.

جاويد لودين، معاون سياسی وزارت امور خارجه افغانستان، در يک نشست خبری در کابل گفت که در سفر به ايران در جريان نگرانی مقامات ايرانی قرار گرفته است.

وی گفت که در اين سفر به دستور حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، پيرامون پيمان راه‌بردی بلندمدت با آمريکا، با مقامات ايرانی گفت‌وگو کرده است.

آقای لودين در مورد جزئيات نگرانی جمهوری اسلامی ايران سخن نگفت اما افزود به مقامات ايرانی اطمينان داده است که اين پيمان به ضرر ايران نخواهد بود.

معاون سياسی وزارت امور خارجه افغانستان گفت به مقامات ايرانی گفته است که اين کشور پيمانی را با آمريکا امضا خواهد کرد که «در جهت منافع افغانستان باشد، ضرری به کشورهای منطقه نرساند و باعث تشنج در منطقه نشود.»

آمريکا بزرگ‌ترين پشتيبان دولت افغانستان در امور امنيتی، بازسازی و دولت‌داری طی ۱۰ سال گذشته بوده است

جاويد لودين با بيان اين که صلح و ثبات در منطقه بستگی به ثبات در افغانستان دارد خاطرنشان ساخت که اين کشور خواهان روابط خوب با کشورهای همسايه خود است.

ايران در حالی از امکان توافق آمريکا و افغانستان برای روابط راه‌بردی طولانی‌مدت ابراز نگرانی کرده است که ماه گذشته حامد کرزی تأييد کرد که آمريکا سند همکاری‌های استراتژيک خود را به دولت افغانستان سپرده است.

آمريکا بزرگ‌ترين پشتيبان دولت افغانستان در امور امنيتی، بازسازی و دولت‌داری طی ۱۰ سال گذشته بوده است.

در حال حاضر بيش از ۱۰۰ هزار نظامی آمريکا در راستای مبارزه با تروريسم در افغانستان حضور دارند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، با تعيين زمان خروج اين نيروها تا آخر سال ۱۳۹۳ خورشيدی، تأکيد کرده است که اين خروج به معنی پايان حضور آمريکا در افغانستان نخواهد بود.

اما حامد کرزی، هرگونه توافق افغانستان در امضای پيمان استراتژيک با آمريکا را به برآورده شدن خواسته‌های افغانستان مشروط ساخت.

رئيس جمهور افغانستان از «آوردن صلح و تأمين ثبات در افغانستان» به‌عنوان شرط اصلی برقراری پيوند استراتژيک با آمريکا نام برد.

«چگونگی کمک آمريکا به افغانستان، تقويت دولت، جلوگيری از عمليات خودسرانه و اعمالی که مانع تقويت دولت افغانستان می‌شود و قانونمند شدن حضور نيروهای خارجی با در نظرداشت اوضاع و شرايط منطقه» از ديگر شرط‌های افغانستان اعلام شد.

به گفته رئیس جمهور افغانستان، کمیسیونی از سوی این کشور ایجاد شده است تا سند همکاری‌های استراتژیک با واشنگتن را بر اساس «منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی افغانستان» تهيه کند.

قرار است به‌خاطر این موضوع، دو تا سه ماه آینده لوی جرگه (مجلس بزرگ سنتی) این کشور برگزار شود تا نمایندگان مردم در مورد رابطه استراتژیک با آمریکا تصمیم بگیرند.