حمید بقایی، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستی که دبیری عالی شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را نیز بر عهده دارد، در دو حکم جداگانه از سوی محمود احمدی‌نژاد با حفظ پست‌های قبلی خود به معاونت امور اجرايي رئيس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری منصوب شد.

 
به گزارش خبرگزاری فارس در حکمی که امروز شنبه، بیستم فروردین ماه از سوی محمود احمدی‌نژاد صادر شده، حمید بقایی به استناد اصل يكصد و بيست و چهارم قانون اساسي و «در جهت تسهيل و تسريع در اتخاذ تصميمات و اقدامات اجرايي» به سمت معاون امور اجرايي رئيس جمهور منصوب شده است.
 
حمید بقائی که هم اکنون نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا نیز است، نخستین معاون امور اجرایی رئیس جمهوری در دولت دهم است. وی در دولت نهم به عنوان قائم مقام سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری منصوب شده بود.
  
رئیس دولت دهم در حکمی دیگر حمید بقایی را به عنوان جانشین اسفندیار رحیم مشایی به «سرپرستی نهاد ریاست جمهوری» منصوب کرد.
 
در بخشی از این حکم آمده است: «نظر به اهميت امور مربوط به نهاد رياست جمهوري و ارتباط تنگاتنگ با حوزه معاونت امور اجرايي و اعتمادي كه به شما دارم، جنابعالي را با حفظ سمت به «سرپرستي نهاد» منصوب مي‌نمايم.»
 
حمید بقایی: «اگر به کارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده دقت کنیم، می‌توانیم بگوییم او کوروش زمان است.»
 

اسفندیار رحیم مشایی از تاریخ   ۲۸شهریور ۱۳۸۸سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را بر عهده داشت.
 
علی سعیدلو، رئیس فعلی سازمان تربیت بدنی سمت معاونت امور اجرايي رئيس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برعهده داشت.
 
درحالیکه برخی شنیده‌ها حاکی از احتمال نامزدی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری آینده است، شماری از سایت‌های خبری حمید بقایی را چهره مورد نظر طرفداران محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری معرفی می‌کنند. حمید بقایی اسفند ماه سال گذشته با تکذیب این خبر گفت بحثي كه در این رابطه مطرح شده یک شوخي بوده است.
 
وی شهریور ماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد را کوروش زمانه خواند و گفت: «اگر به کارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده دقت کنیم، می‌توانیم بگوییم آقای احمدی‌نژاد، کوروش زمان است.»
 
این سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی واکنش اعتراضی برخی چهره‌های اصولگرا از جمله علی مطهری،نماینده مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.