برق برای چهارمین بار در دولت روحانی گران می‌شود. معاون اقتصادی وزیر نیرو ایران می‌گوید که قیمت برق در برنامه ششم توسعه افزایش خواهد یافت.

تنها دو ماه پس از افزایش نرخ تعرفه برق برای مصرف کنندگان، علیرضا دائمی معاون اقتصادی وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۰ بهمن از افزایش دوباره قیمت برق در برنامه ششم توسعه خبر داد.

او قیمت تمام شده برق را شش برابر قیمت فروش آن به مصرف کنندگان اعلام کرد و گفت که در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی لازم برای واقعی شدن قیمت برق صورت گرفته است.

به گفته علیرضا دائمی، دولت برای هر یک کیلووات برق مصرفی ۲۵۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند. براساس نرخ تعرفه وزارت نیرو، میانگین نرخ مصرفی یک کیلووات برق ۵۰ تومان اعلام شده است.

معاون وزیر نیرو «واقعی شدن قیمت برق» را از اهداف اصلی «هدفمندی یارانه‌ها» اعلام کرد که به دلیل «نوسانات ارزی» به تاخیر افتاده است.

او گفت که واقعی شدن قیمت‌ها هم به نفع بخش خصوصی است و هم دولت از آن منتفع خواهد شد.

قیمت برق تابستان امسال نیز بدون اعلام قبلی به میزان ده درصد افزایش یافت. وزارت نیرو ایران افزایش تعرفه‌ برق مصرفی را مصوبه شورای اقتصاد در ابتدای سال اعلام کرد.

پیش‌بینی افزایش قیمت برق در برنامه ششم تداوم سیاست آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در ایران است که دولت حسن روحانی متعهد شده است که تا پایان سال ۹۵ آن را عملیاتی کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران زمستان سال گذشته واقعی شدن قیمت برق و آب را نقطه پایانی برنامه خصوصی‌سازی عنوان کرده بود.

در پیوند با برنامه آزادسازی قیمت‌ها وزارت نفت نیز از زمستان سال گذشته طرح برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت را به اجراء درآورده است.

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تا پایان امسال دست‌کم ۶۰۰ جایگاه عرضه سوخت به شرکت‌های خصوصی واگذار خواهد شد. علاوه بر این وزارت نفت ایران به شرکت‌های خصوصی اجازه داده که بنزین وارد کنند.

این اقدامات در راستای آنچه که سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و گسترش فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد عنوان می‌شود، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: