دو تن از معترضان سوری، روز گذشته، شنبه در شهر لاذقیه کشته شدند.
 
مقامات سوریه با تایید جان‌باختن این دو نفر، «تک تیراندازان نا‌شناس» را مسئول کشته شدن این افراد اعلام کرده‌اند، این در حالی است که مخالفان دولت می‌گویند که نیروهای امنیتی سوریه به صورت مستقیم به معترضان تیراندازی کرده‌اند.
 
بر اساس آمار رسمی حکومت سوریه از آغاز اعتراضات مردم این کشور تا کنون ۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. فعالان حقوق بشر آمارکشته‌شدگان را «بیش از صد نفر» اعلام کرده‌اند.
 
اعتراضات در سوریه از روز ۱۵ مارس جاریدر پی فراخوانی در فیس‌بوک با عنوان «انقلاب سوریه علیه بشار اسد ۲۰۱۱» آغاز شده است. این اعتراضات با تجمع‌های کوچکی در دمشق شروع شد و پس از آن به جنوب این کشور کشیده شد.
 
روز گذشته، دفتر حزب حاکم بعث در شهرهای لاذقیه و طفس به آتش کشیده شد. معترضان همچنین روز جمعه مجسمه حافظ اسد، رئیس جمهور سابق سوریه را در شهر درعا سرنگون کردند.
 
روز شنبه در شهر طفس که همزمان با تشییع جنازه سه تن از جان‌باختگان در تجمعات اعتراضی، یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های اخیر در سوریه شکل گرفت. در پی این تظاهرات، معترضان یک پاسگاه پلیس را نیز به آتش کشیدند.
 
شهرهای دمشق، تل، حماه، حمص و صنمین نیز در روز جمعه شاهد تجمعات معترضان سوری بود. گفته می‌شود نیروهای امنیتی معترضان را هدف گلوله قرار داده‌اند و شماری از مخالفان دولت کشته و زخمی شده‌اند.
 
نهادهای مدافع حقوق بشر از بازداشت‌های گسترده در سوریه خبر داده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل فهرستی از ۹۳ نفر از دستگیرشدگان در شهرهای مختلف سوریه را منتشر کرده است. این سازمان اعلام کرده که «تعداد واقعی بازداشت‌شدگان ظاهرأ بسیار بیشتر است.»
 
برخی فعالان حقوق بشر در سوریه از آزادی بیش از دویست نفر از زندانیان سیاسی خبر داده‌اند و می‌گویند که اغلب آزادشدگان زندانیان اسلام‌گرا هستند. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی سوریه تایید نشده است.

حزب بعث سوریه به رهبری حافظ اسد و پسرش بشار اسد نزدیک به نیم قرن است که بر این کشور حکومت می‌کند.