سامانه پدافند هوایی که در منطقه میدان انقلاب تهران مستقر است، به طرف یک پهپاد که وارد منطقه پرواز ممنوعه شده بود، شلیک کرد. صدای ممتد شلیک ضد هوایی مردم را سراسیمه به خیابان‌ها کشاند.

واکنش مردم به شلیک پدافند هوایی در تهران، خیابان وصال (عکس: تسنیم)

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که پدافند هوایی در حوالی میدان انقلاب به طور ممتد به طرف یک جسم ناشناخته شلیک کرده است.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران به خبرگزاری تسنیم گفته است: «شلیک‌ها به سمت یک پهپاد در آسمان در منطقه پرواز ممنوع تهران صورت گرفته و جای نگرانی نیست.»

فرماندار تهران منشأ پهپاد یاد شده را مشخص نکرد.

روزنامه شرق گزارش داده که جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی در آسمان تهران مشغول گشت‌زنی هستند.

در همان حال یک مقام مسئول در قرارگاه پدافند هوایی ارتش به رسانه‌های داخلی گفته که شیء ناشناس که بر فراز منطقه «پرواز ممنوع» تهران در پرواز بوده، یک فروند کوادکوپتر بوده که از میدان ولی‌عصر به سمت میدان انقلاب پرواز می‌کرده. هنوز معلوم نیست که کوادکوپتر به چه کسی تعلق داشته است.

مقام مسئول یاد شده در قرارگاه پدافند هوایی ارتش گفته است: «این کوادکوپتر، پس از آغاز شلیک‌ها به سوی پرنده، تغییر مسیر داده و منطقه را ترک کرده است.»

علی جنگ‌روی، مدیر روابط عمومی فرماندازی تهران اما به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اطلاع داده که پهپادی که به طرف آن شلیک شده، در حوالی دانشگاه تهران مورد اصابت گلوله‌های پدافند هوایی قرار گرفته و ساقط شده است.

این مقام مسئول هم منشأ پهپاد را مشخص نکرده است. او به این گفته بسنده کرده که تحقیقات درباره منشأ پهپاد ادامه دارد.

علیرضا الهامی، معاون قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در مصاحبه‌ای که تلویزیون جمهوری اسلامی با او انجام داده، خبر ساقط شدن پهپاد را تأیید نکرده. او گفته است: « هلی‌شات که وارد محدوده پرواز ممنوع شده بود با شلیک پدافند هوایی از این منطقه خارج شد.»

۳ دی هم یک هلی شات صدا و سیما که در محدوده دانشگاه تهران و میدان انقلاب و بیت رهبری به پرواز درآمده بود با شلیک پدافند هوایی ساقط شد.