اردشير اميرارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوی در نشست رسانه‌ای خود گفت تکذيب بازداشت موسوی و کروبی نشانه ترس حکومت است.

به گزارش تارنمای جنبش راه سبز (جرس) روز گذشته اردشير اميرارجمند در يک نشست رسانه‌ای با خبرنگاران ايرانی و فرانسوی درباره بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت و وضعيت جنبش موسوم به سبز اظهارنظر کرد.

در اين نشست مشاور موسوی گفت هيچ‌کس از وضعيت موسوی و کروبی خبری ندارد و خبرهای ضد و نقيض حکومت ايران دليلی بر «ترس و دروغ‌گويی» آنان است.

وی افزود: «اگر حاکميت جرأت اعلام اين خبر را داشت حداقل ترتيب ديدارشان با خانواده‌شان را می‌داد.»
 

شامگاه دوشنبه نهم اسفند در خبری اعلام شد که موسوی و کروبی به همراه همسران‌شان به زندان حشمتيه تهران منتقل شده‌اند.

خانواده و فرزندان اين دو رهبر مخالفان دولت می‌گویند همه شواهد نشان از بازداشت آن‌ها دارد.

دختران موسوی چند روز پيش در مصاحبه‌ای با کلمه گفتند شواهد بازداشت قوی است. آن‌ها افزودند: «با توجه به شواهدی که از روزها و هفته‌های قبل در اختيار داريم برای ما نيز عدم حضور پدر و مادرمان در منزل نزديک به يقين است.»

دختران موسوی و رهنورد اعلام کردند که تنها راه تکذيب بازداشت پدر و مادرشان ديدار با آن‌ها است.

آن‌ها دو شب پيش بار ديگر به خانه پدری خود رفتند اما مأموران امنيتی آن‌ها را بازگرداندند.

خانواده کروبی نيز رفتار حکومت با موسوی و کروبی را «گروگان‌گيری و آدم‌ربايی حکومتی» ناميده و گفتند: «تمامی شواهد حاضر دال بر عدم حضور مهدی کروبی و فاطمه کروبی در منزل است.»

با اين حال عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران گفته است شايعات درباره انتقال موسوی و کروبی به زندان «کاملاً خلاف واقع» است.

غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل ايران و سخنگوی قوه قضائيه نيز خبر انتقال موسوی و کروبی و همسران‌شان را به زندان نظامی حشمتيه تکذيب کرد وعلاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس ايران نيز گفت آن‌ها بازداشت نيستند و دارای اسکورت هستند.
 

اردشير اميرارجمند در ادامه سخنان خود در مورد شيوه‌های اعتراضی گفت که تنها تظاهرات خيابانی راه مقابله با «نظام سرکوبگر» نيست و بايد «با به‌وجود آوردن شبکه‌های جديد محلی و انوع ديگر مقاومت مدنی، تحصن و اعتصاب وضعيت را تغيير داد.»

مشاور موسوی در باره دعوت گروه‌ها برای تجمع اعتراضی در روز جهانی زن گفت: «جنبش سبز تأثير زيادی از شبکه‌های زنان و ابتکارات هسته‌های آنان گرفته و اين دو جنبش بر يکديگر تاثيرگذار بوده‌اند و طبيعتأ حامی هم هستند در نتيجه اگر در هشتم مارس اقدامی از سوی فعالان جنبش زنان طرح‌ريزی شود مردم با قرارگيری در کنار آن‌ها از اصل برابری‌خواهی حمايت خواهند کرد.»

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که با اعلام روزهای تجمع اعتراضی از سوی «شورای هماهنگی راه سبز اميد» برخی از فعالان عرصه زنان نسبت به ناديده گرفتن روز جهانی زن در اين تقويم انتقاداتی را مطرح ساخته‌اند.

اردشير اميرارجمند در مورد «مبارزه مسالمت‌آميز» نيز توضيح داد که اين به معنای عدم دفاع از خود نيست. وی گفت: «دفاع مشروع يک حق ذاتی است و کسی نمی‌تواند از ديگری سلب کند» و در همين حال افزود: «اما اگر اين روش بخواهد بستری برای توجيه خشونت در لوای دفاع شود، ما با آن مخالفت خواهيم کرد.»

اردشير اميرارجمند در پايان نشست خبری خود گفت «شورای هماهنگی راه سبز اميد» با پيش‌بينی و نظر موسوی و کروبی شکل گرفته است و به دليل ملاحظات امنيتی اعضای آن علنی نخواهند شد.

تجمع‌های غيرمتمرکز مخالفان حکومت در روز ۱۰ اسفند به دعوت «شورای هماهنگی راه سبز امید» و در مخالفت با بازداشت موسوی و کروبی برگزار شد.

اين شورا عملأ پس از بازداشت موسوی و کروبی نقش سازمان‌دهنده اعتراضات را بر عهده گرفته است.