غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل ايران گفته است افرادی در قوه قضائيه به دليل آشنا نبودن با شرايط زمان با جريان «فتنه» همراهی کرده‌اند.

محسنی اژه‌ای توضيح بيش‌تری در اين باره نداده است.

مقامات حکومت ايران از جنبش مخالفان (جنبش سبز) به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محسنی اژه‌ای امروز در همايش دادستان‌های عمومی، انقلاب و نظامی کل کشور خطاب به دادستان‌ها گفت: «جايی که می‌خواهيم حرف بزنيم، مطلبی را بنويسيم يا ارسال کنيم بايد حواسمان به کاربرد واژه‌ها باشد. مثلاً در کيفرها، احکام، نامه‌ها و استعلامات مراقب باشيم زيرا در دنيا سوءاستفاده می‌شود و بايد جوری عمل کنيم که سوژه‌ دشمن قرار نگيريم.»

وی افزود اگر پرونده‌ها را به درستی مديريت نکنيم، بايد هزينه بپردازيم.

محسنی اژه‌ای همچنین گفت: «خواهش من اين است که در کنار مبارزه با مجرمان خطرناک، نهايت تلاش، دقت و مراقبت صورت گيرد و دادستان‌ها نظارت کنند تا کسانی که ضرورت ندارد، به زندان نروند.»

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه نیز امروز در این همایش گفت: «وضعيت ما در رابطه با زندان‌ها می‌طلبد که جمعيت کيفری را کاهش دهيم.»

وی افزود: «در مواردی که قانون صراحت دارد، حتماً بايد قرار بازداشت صادر کرد. اما در مواردی که می‌توان قراری صادر نکرد که منجر به بازداشت شود، در آنجا دست دادستان‌ها باز است. دادستان‌ها در مواردی که می‌توانند بازداشت نکنند، اين کار را انجام ندهند.»

رئیسی گفت: «در ارتباط با مسأله‌ بازداشت اگر امروز می‌تواند وضعيت کسی روشن شود و به فردا نيفتد، حتماً بايد اين اتفاق بيفتد. بازداشت، امر خلاف اصل است و فقط بايد به حد ضرورت صورت گيرد.»

امروز همچنين غلام‌حسين اسماعيلی، رئيس سازمان زندان‌های ايران در همايش دادستان‌های کل کشور از افزايش زندانيان انتقاد کرد.

وی گفت:‌ «در يک سال و نيم گذشته ۵۵ هزار نفر به آمار زندانيان کشور اضافه شده، اين در حالی است که حتی ۵۵ متر هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است.»

به گفته اسماعيلی در حال حاضر در زندانهای سراسر ایران بيش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی وجود دارد.

اسماعيلی مهرماه سال جاری نیز گفته بود زنان ٣/٥ درصد از زندانيان و مردان ٩٦/٥ در صد را تشکيل می‌دهند.