دولت میانمار که در دست آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل صلح است، به‌دلیل خشونت‌های فزاینده علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، بیش از پیش زیر فشار قرار می‌گیرد.

آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل صلح و رئیس دولت میانمار

ده‌ها برنده جایزه نوبل در یک نامه سرگشاده آنگ سان سوچی را متهم کردند که منفعلانه نظاره‌گر رفتار ارتش میانمار با اقلیت مسلمان است.

آن‌ها در این نامه که به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده‌اند نوشته‌اند که آنگ سان سوچی، رئیس دولت میانمار آگاه است که در کشورش فاجعه پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت در جریان است.

در میان امضاکنندگان این نامه نام برندگان نوبل، شیرین عبادی، دزموند توتو، ملاله یوسف‌زی، محمد یونس و خوزه راموس هورتا دیده می‌شود.

۸۹ درصد از مردم میانمار بودایی، ۴ درصد مسیحی، ۴ درصد مسلمان و ۱ درصد نیز پیرو آیین هندو هستند.

بودایی‌ها می‌گویند مسلمان روهینگیا بنگلادشی هستند و باید به کشورشان بازگردند. مسلمانان روهینگیا که چندین نسل است که در میانمار زندگی می‌کنند، خود را میانماری می‌دانند. آن‌ها در استان راخین زندگی می‌کنند اما از حقوق یکسانی با دیگر مردمان میانمار برخوردار نیستند.

سازمان ملل در تاریخ ۱۶ دسامبر / ۲۶ آذر دولت میانمار به دلیل رفتارش با اقلیت مسلمان روهینگیا به شدت مورد انتقاد قرار داد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از گزارش‌های روزانه درباره کشتار، تجاوز و آزار اقلیت مسلمان میانمار خبر داده است.

آنگ سان سوچی، فعال سیاسی و از مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۱ پیش از این نیز به خاطر سکوتش در برابر تجاوز به حقوق اقلیت مسلمان در میانمار مورد انتقاد قرار گرفته بود.