محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران از ادامه حصرخانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی ابراز نگرانی کرد.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت به همراه همسرانشان از ۲۶ بهمن ماه گذشته به‌طور کامل در حصر خانگی قرار گرفته‌اند. برخی منابع خبری می‌گويند که آن‌ها به «خانه‌ای در حومه تهران» منتقل شده‌اند.

به گزارش تارنمای رسمی محمد خاتمی، وی در ديدار با جمعی از اساتيد دانشگاه و روحانيون گفته است که وجود موسوی و کروبی و ارتباط آن‌ها با مردم و جوانان می‌تواند باعث «مهار غليان‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی شود که می‌خواهند اعتراض‌ها را متوجه اصل نظام کنند.»

اشاره خاتمی به تظاهرات مخالفان در روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند ۸۹ است که در جريان آن معترضان عليه آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران شعارهای تندی سردادند.

محمد خاتمی همچنین گفت: «وقتی بنا باشد همه مسئولان طراز اول که مورد تأييد امام، مردم و رهبری بوده‌اند، انسان‌های فاسد، منحرف و ضدانقلاب معرفی شوند، آيا مردم جهان حق ندارند اين شبهه را پيدا کنند که پس حاصل انقلاب، فساد و انحراف بوده است.»

ظاهراً اشاره رئیس‌جمهور پیشین ایران به افزایش حملات لفظی برخی از حامیان تندروی حکومت ایران است که موسوی و کروبی را «مفسدفی‌الارض» می‌خوانند و خواهان «اعدام» آن‌ها می‌شوند.

رئیس بنیاد گفت‌وگوی تمدن‌ها در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آنچه که «دو سال تنش بی‌جا» نامید، خواهان به‌کار گرفتن «تدبیر و حکمت» برای «گشودن راه همدلی و پیشرفت» در ایران شد.

پس از گذشت بیش از ٢٠ ماه از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری سال ٨٨ ایران، مناقشات سیاسی بین جناح حاکم و مخالفان در ایران فروکش نکرده است.

در ٢٠ ماه گذشته، صدها نفر از شهروندان معترض، فعالان سیاسی، دانشجویی، زنان و روزنامه‌نگاران عمدتاً‍ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت» بازداشت و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

رئيس‌جمهور پيشين ايران در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرده که در آستانه سال نوی خورشیدی، حکومت ایران به سمت «رفع حصر و محدوديت، آزادی زندانيان، ايجاد فضای امن و آزاد و ايجاد فضای شايسته که در آن رأی و اراده ملت تعيين کننده باشد» حرکت کند.

همچنین امروز شنبه هفتم اسفند، احمد منتظری فرزند آيت‌الله حسین‌علی منتظری خواهان گفت‌وگوی مستقیم آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با رهبران مخالف شد.

احمد منتظری در نامه‌ای سرگشاده به آيت الله خامنه‌ای از وی خواسته تا با يک «تصميم تاريخی» مسائل موجود ايران را حل کند.

وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ايران نوشته است: «آقايان موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی رفسنجانی و حضرت‌عالی طی اين ٣٠ سال نخست‌وزير و رئيس مجلس و رئيس‌جمهور بوده‌ايد. تشکيل يک جلسه پنج نفره و گفت‌وگوی مستقيم و دوستانه، بسياری از مسائل را حل می‌کند و نور اميدی در قلب همه ملت می‌افکند. اين اقدام قدرت و موقعيت شما را بالا برده و نظر ديگران را نيز نسبت به يک حاکم اسلامی بسيار مساعدتر می‌سازد.»

آیت‌الله خامنه‌ای در طول بیش از ٢٠ سالی که رهبر جمهوری اسلامی ایران است، به نامه‌های سرگشاده مخالفان و منتقدان پاسخ نداده است.