رئیس سازمان بهزیستی گفته که ۲۵ درصد افراد جامعه به نوعی با اختلالات روانی دست به گریبان هستند. زنان ۱.۳ درصد بیشتر از مردان در معرض اختلالات روانی و افسردگی هستند.

اختلالات-روانی

«انوشیروان‌ محسنی بندپی» در کنگره بین‌المللی توسعه مطالعات اجتماعی سلامت، یکی از مشکلات موجود در جامعه امروز ایران را اختلالات روانی خواند و گفت که ۲۰۰ هزار نفر دارای اختلالات روانی مزمن هستند،

به گفته رییس سازمان بهزیستی ایران، ۵۰ درصد اختلالات روانشناختی زیر ۱۴ سالگی و ۷۵ درصد آن در زیر ۲۴ سالگی آغاز می‌شود و توجه به عوامل اجتماعی پیش از تولد تا دوران سالمندی مورد تاکید است.

بر اساس گفته‌÷ای محسنی بندپی، زنان ۱.۳ درصد بیشتر از مردان در معرض اختلالات روانی و افسردگی هستند اما این آمار در استانی ۳۶ درصد و در استانی دیگر ۹ درصد است. افراد بیوه بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. او اعلام کرده که اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنها  همسرانشان فوت شده، ۳۵۰ هزار نفر همسر از کار افتاده و ۲۵۰  هزار نفر از آنان از همسر خود طلاق گرفته اند و در این راستا ۱۳۵ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ازدواج نکرده‌اند.

همچنین به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی ایران، ۷۰ درصد همبستگی مثبت بین فقر و اختلالات روانی شایع وجود دارد.

مرداد ماه گذشته، یک روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفت که ۲۱ درصد جمعیت ایران دچار مشکلات روحی و روانی هستند.

پیش از این هم رییس منتخب انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در گفت‌وگو با سایت فرارو ادعا کرده بود که یک چهارم جمعیت کشور نیاز به خدمات روان‌پزشکی دارند.

رضا میرسپاسی گفته بود که حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد افراد بزرگسال جامعه (۱۵ تا ۶۴ سال)، در طول سال نیاز به مراجعه برای مشکلات اعصاب و روان دارند.»

احمد نوربالا، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علت افزایش آمار بیماری‌های روانی در جامعه ایران طی سال‌های اخیر را سیاست‌ها و برنامه‌هایی دانسته که حاصل آن استرس، اضطراب و تنش است.

در همین زمینه:

“چهار میلیون نفر در تهران اختلال روانی دارند”

ایرانیان در سراشیبی اختلال‌های روانی

“۲۵ درصد از کودکان زیر ١٨سال ایرانی مشکل روانی دارند”

“٢١ درصد از مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند”

افزایش ٣٠ درصدی بیماری‌های روانی در ایران

۳۴ درصد مردم تهران به اختلالات روانی مبتلا هستند