«شورای هماهنگی راه سبز اميد» در بيانيه‌ای تازه‌ای شش خواسته اصلی خود را مطرح کرده و اعلام نمود که از راه‌کارهای ديگری مانند تحصن، اعتصاب، تحريم و مقاومت مدنی پشتيبانی می‌کند.

به گزارش تارنماهای مخالف دولت ايران «شورای هماهنگی راه سبز اميد» بيانيه سوم خود را منتشر کرد.
 

اين شورا که پس از بازداشت خانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت، مسئوليت هماهنگی حرکت‌های جنبش موسوم به سبز را بر عهده گرفته در بيانيه خود نوشته است که «اقتدارگرايان، خويشتن‌داری و التزام راهيان جنبش سبز به ارزش‌های اخلاقی، مدنی و ضد خشونت را به ناتوانی و خاموشی آن تعبير می‌کنند.»

«شورای هماهنگی راه سبز اميد» با اشاره به اعتراضات روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند گفته است که «جنبش سبز» با وجود اتهاماتی که حکومت به آن وارد می‌کند، همچنان زنده است.

اين بيانيه ضمن برشمردن برخوردهای اخير نيروهای طرفدار دولت با مخالفان و بازداشت خانگی موسوی و کروبی نوشته است که دوران «خطابه‌ها، خطبه‌ها و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های حکومتی» به‌سر آمده و اقشار گوناگون جامعه از آگاهی کافی نسبت به مسائل جامعه برخوردارند.

اين شورا نوشته است: «بسياری از افراد کم‌اطلاع که تا ديروز نسبت به ماهيت غيردينی و غيراخلاقی دولت در شک و ترديد بودند، از هم‌راهی و هم‌سازی با آن سرباز می‌زنند.»

«شورای هماهنگی راه سبز اميد» با توجه به راه‌کارهای مندرج در «منشور جنبش سبز» که روز گذشته متن تازه‌ای از آن منتشر شد، نوشته است که «از هر مناسبت ملی و دينی و آئينی برای نمايش حضور و طرح مطالبات خود استفاده خواهند کرد.»

اين شورا همچنين اعلام کرده است که از روش‌های ديگری چون «تحصن، اعتصاب، تحريم و مقاومت مدنی» برای تثبيت حاکميت قانون استقبال می‌کند اما در مورد چگونگی پيش‌برد اين راه‌کارها توضيحی نداده است.

بيانيه «شورای هماهنگی راه سبز اميد» مطالبات کنونی جنبش موسوم به سبز را در شش بند چنين آورده است: «رفع حصر خانگی رهبران جنبش سبز؛ تضمين حق شهروندان بر تجمعات و راه‌پيمايی؛ آزادی زندانيان سياسی؛ آزادی مطبوعات و رفع سانسور؛ خاتمه دادن به شرايط امنيتی حاکم بر کشور؛ و برگزاری انتخابات آزاد، غيرگزينشی و سالم از طريق لغو نظارت استصوابی.»

«شورای هماهنگی راه سبز اميد» ضمن تأکيد بر تقويت شبکه‌های اجتماعی به‌ويژه «شبکه‌های محلی» برای حضور فعال در اعتراضات مدنی، در مورد بازداشت خانگی موسوی و کروبی گفته است که اين دو رهبر مخالفان در هيچ دادگاهی محاکمه و محکوم نشده‌اند و بازداشت آنان غيرقانونی و نقض آشکار حقوق شهروندی ايشان است.

امروز نيز بيانيه‌ای در سايت‌های مخالف دولت با امضای «جوانان احزاب اصلاح‌طلب» منتشر شد که در آن گفته شده است اگر حکومت تا روز ۱۱ اسفند به بازداشت خانگی موسوی و کروبی پايان ندهد با هم‌فکری با «شورای هماهنگی راه سبز» به خيابان‌ها آمده و دست به اعتراض خواهند زد.

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی از روز ۲۳ بهمن‌ماه در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند و تماس‌های عادی آنان قطع شده است.

در پی راهپيمايی ۲۵ بهمن‌ که منجر به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری دو جوان معترض، زخمی شدن ده‌ها نفر و بازداشت بيش از هزار نفر شد؛ حمله‌های مقامات دولتی و طرفداران دولت به مهدی کروبی و ميرحسين موسوی افزايش بی‌سابقه‌ای يافته است.

مقامات حکومتی و نيروهای طرفدار دولت در اين مدت بارها خواستار محاکمه و حتا اعدام اين دو مخالف دولت شده‌اند.

در اين مدت افزون بر برگزاری تجمع‌هايی عليه اين دو رهبر مخالفان، به خانه‌های آنان و اعضای خانواده‌شان چندين بار حمله شده است.

آيت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه ۲۹ بهمن ماه تهران در مورد موسوی و کروبی به قوه قضائيه ايران پيشنهاد داد: «درهای خانه‌های اين افراد بايد بسته شود، رفت و آمد آن‌ها با عوامل‌شان بايد قطع شود، تلفن، اينترنت و وسايل ارتباطی اين‌ها بايد مسدود شود و در حقيقت در خانه خود زندانی شوند.»