تلویزیون دولتی سوریه از دمشق گزارش داده است که سربازان روسیه به دستور ولادیمیر پوتین ۴۰۰۰ نفر از شورشیان شرق حلب را از این شهر جنگ‌زده خارج می‌کنند.

 اتوبوس‌ها برای انتقال شورشیان و خانواده‌هایشان از شرق حلب آماده‌اند
اتوبوس‌ها برای انتقال شورشیان و خانواده‌هایشان از شرق حلب آماده‌اند

خبرگزاری  رسمی جمهوری عربی سوریه گزارش داده که مقدمات خروج شورشیان از حلب فراهم شده است. این نخستین بار است که خبرگزاری‌های وابسته به حکومت بشاز اسد خبرهای مربوط به خروج شورشیان از حلب، پس از برقراری آتش‌بس در این شهر را تأیید می‌کنند.

بامداد پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر آتش‌بس جدید به‌ اجرا درآمد. شرط توافق برای آتش‌بس این بود که شورشیان اجازه دهند چند هزار نفر از ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین در استان ادلب، شهر را ترک کنند. این شرط برآورده شده.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده که «تروریست‌ها و خانواده‌هایشان» از قسمت‌های جنوبی محله‌های شرقی شهر حلب خارج می‌شوند و به حومه شهر منتقل می‌گردند.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که در مجموع پنج هزار شبه‌نظامی شورشی و ۱۰ هزار غیر نظامی می‌بایست از شرق حلب تخلیه شوند. برای این‌کار اتوبوس‌هایی در نظر گرفته شده است.

در بندهای توافق آتش‌بس آمده است که عناصر مسلح باید با سلاح‌های سبک و شخصی‌شان حلب را ترک کنند. آن‌ها می‌بایست به حومه غربیش هر منتقل شوند. نیروهای روسی هم سلامت آن‌ها را تضمین کرده‌اند. طرفین درگیری متعهد شده‌اند که هنگام انتقال شورشیان و غیر نظامیان به آتش‌بس پایبند باشند.

خبرگزاری‌های روسیه گزارش داده‌اند که سربازان روس شورشیان و خانواده‌هایشان را بدرقه می‌کنند. خبرگزاری فارس اما می‌گوید ارتش سوریه هم در این‌کار مشارکت دارد. این خبر اما تأیید نشده است.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده که ولادیمیر پوتین، ظاهراً شخصاً دستور داده که سربازان روس سلامت شورشیان و خانواده‌هایشان را تضمین کنند.

حکومت سوریه هم تضمین داده که شورشیان و خانواده‌هایشان به سلامت به استان ادلیب ، در شمال غربی سوریه انتقال پیدا کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که از بامداد امروز تاکنون دیگر صدای تیراندازی در حلب به گوش نمی‌رسد.

حزب‌الله هم از طریق رسانه‌هایش اعلام کرده است که آتش‌بس در حلب را به رسمیت می‌شناسد.

ساکنان شرق حلب همچنان در انتظار رسیدن اتوبوس‌هایی‌اند که آن‌ها را از مناطق جنگ‌زده خارج کند. خبرگزاری آلمان در نخستین ساعات پنجشنبه ۱۵ نوامبر گزارش داده بود که عده زیادی از مردم در خیابان‌های مناطق شرقی حلب اجتماع کرده‌اند. هوا سرد است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت سوریه گزارش داده‌اند که اتوبوس‌هایی برای تخلیه مردم  به راه افتاده‌اند.

صلیب سرخ جهانی اعلام کرده است که از طرف‌های درگیری خواسته که اجازه دهند مجروحان را از شرق حلب خارج کند. صلیب سرخ آمبولانس‌هایی را برای این کار در نظر گرفته. ۱۰ آمبولانس با ۱۰۰ امدادگر.

دیده‌بان حقوق بشر در سوریه گزارش داده که صبح امروز تخلیه نخستین مجروحان آغاز شده است. یک سخنگوی شورشیان به خبرگزاری فرانسه گفته است که ظاهراْ به یکی از آمبولانس‌های صلیب سرخ جهانی شلیک شده. نظامیان روسیه بر تخلیه مجروحان هم نظارت دارند.


در همین زمینه