علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین سخنان خود دولت باراک اوباما به «تخلفات متعدد» در توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت در صورت تمدید تحریم‌های آمریکا به‌طور قطع توافق هسته‌ای نقض شده است.

علی خامنه‌ای در دیدار با بسیجیان ـ چهارشنبه ۳ آذر
علی خامنه‌ای در دیدار با بسیجیان ـ چهارشنبه ۳ آذر

خامنه‌ای روز چهارشنبه ۳ آذر در دیدار با بسیجیان با بیان این‌که «دولت کنونی آمریکا در قضیه توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی را انجام داده است»، گفت: «تازه‌ترین آن تمدید تحریم ۱۰ ساله است، اگر این تحریم اجرا بشود قطعاً نقض برجام است و بدانند قطعاً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»

مجلس نمایندگان آمریکا ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به تصویب رسید و می‌بایست هر ۱۰ سال یک بار تمدید شود، بار دیگر تمدید کرد.

به موجب این قانون، هر شرکت یا دولتی که بیش از ۴۰ میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران سرمایه‌گذاری کند، دچار مجازات اقتصادی آمریکا خواهد شد.

به‌گفته خامنه‌ای توافق هسته‌ای نباید به وسیله‌ای برای فشار بر ایران تبدیل شود.

او گفت امکان قضاوت درباره رئیس جمهوری و دولت جدید آمریکا فعلاً وجود ندارد اما «دولت کنونی، برخلاف آن‌چه در موضوع برجام تعهد کردند و تصمیم‌گیری‌های مشترک انجام شده، که آن زمان مسئولان به ما اعلام کردند، عمل می‌کند و تخلفات متعددی را مرتکب شده است.»

روز گذشته، سه‌شنبه ۲ آذر، بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز سه‌شنبه گفت هر اقدامی که موجب ادامه تحریم‌ها به هر عنوان دیگری علیه ایران شود، نقض برجام است.

بیشتر بخوانید: