سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت اعلام کرد که احکام قضائی ۲۰ متهم پرونده حمله به سفارت عربستان سعودی صادر شده است.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی سال گذشته به آتش کشیده شد.
ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی سال گذشته به آتش کشیده شد.

به گزارش میزان، حمیدرضا حسینی، سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت سه‌شنبه ۱۱ آبان، ضمن اعلام این خبر گفت حکم صادره به‌زودی ابلاغ می‌شود. او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در فروردین سال جاری خبر داده بود که در ارتباط با تهاجم به سفارت عربستان سعودی در مجموع ۱۲۱ نفر دستگیر شده‌اند که از آن میان برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. ۲۶ نفر دیگر نیز در این رابطه احضار شدند. برای برخی از این افراد قرار وثیقه صادر شد و  برخی نیز آزاد شدند.

در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه سال جاری محاکمه متهمان این پرونده برگزار شد.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی سال گذشته در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر به آتش کشیده شد. در مشهد نیز با این‌که تعداد زیادی از نیروهای انتظامی در برابر کنسولگری عربستان سعودی حضور داشتند گروهی با پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به آن حمله کردند.

حسن روحانی حمله‌کنندگان به اماکن دیپلماتیک سعودی را «نیروهای خودسر» نامید و چنین اقداماتی را «غیرقانونی» و «هتک حیثیت نظام» خواند. او ۸ تیر سال جاری از قوه قضائیه خواسته بود با «عاملان و آمران» قوه قضائیه برخورد کند.

در جلسات دادگاه، متهم ردیف اول پرونده اعتراف کرد که از طریق شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های منتسب به سپاه پاسداران از برگزاری تجمع مقابل سفارت عربستان مطلع شده است.

او در دفاع از خود گفته بود: «نمی‌دانستم تجمع مجوز ندارد. از کار خودم پشیمانم. چون دل آقا شکست.»

با حمله به سفارت عربستان سعودی، این کشور روابط پرتنش خود با ایران را به‌طور کامل قطع کرد. این حمله همچنین موجب شد تا چندین کشور دیگر نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دهند.

محافل رسانه‌ای و امنیتی ایران ابتدا از حمله به سفارت عربستان سعودی تمجید کردند اما به‌تدریج با گسترش پیامدهای آن، این اقدام را مشکوک و حساب شده خوانده و آن را به اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو، انگلیسی‌ها، عوامل نفوذی، مخالفان دولت یا ایادی ریاض مرتبط ساختند.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک ماه پس از حمله به سفارت عربستان این اقدام را «به ضرر کشور و به ضرر اسلام و به ضرر همه» خواند، اما در همان حال هشدار داد که به بهانه تهاجم به سفارت عربستان «جوان‌های انقلابی» مورد تهاجم قرار نگیرند.