فدریکا موگرینی در جریان سفر خود به ایران با هدف رایزنی درباره بحران سوریه، به صورت جداگانه با حسن روحانی و محمد جواد ظریف دیدار کرد.

rouhani-morgrini2

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران شنبه هشت آبان در این دیدار با اشاره به گسترش خشونت‌ها از سوریه و عراق به دیگر کشورها، نسبت به تهدید «دولت‌ها و حکومت‌های تروریستی» هشدار داد.

حسن روحانی در جلسه با موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که اگر مبارزه‌ای جدی علیه تروریسم در منطقه صورت نپذیرد، شاهد ظهور حکومت‌های تروریستی متعددی در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهیم بود.

روحانی در ادامه گفت که اگر اتحادیه اروپا مایل به استفاده از نیروی نظامی برای مبارزه با «تروریست‌ها» در منطقه نیست، استفاده از قدرت سیاسی برای افزایش فشار بر دولت‌های منطقه موثر خواهد بود تا حمایت آنها از «گروه‌های تروریستی» در سوریه متوقف شود.

او همچون گذشته تنها راه‌حل بحران سوریه را راه‌حلی سیاسی دانست و همزمان خواستار حفظ تمامیت ارضی این کشور شد.

همچنین روحانی به مسئله توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ نیز پرداخت و گفت که ایران در اجرای توافق برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده‌است و از طرف مقابل نیز پایبندی به تعهدات خود را انتظار دارد.

رییس‌جمهوری ایران نسبت به گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرد و گفت که ایران برای تأمین بلندمدت امنیت انرژی و بدل‌شدن به یک مسیر ترانزیتی مطمئن بین شمال و شرق آسیا با اروپا آمادگی دارد.

او همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری گسترده با اتحادیه اروپا «در راستای ترویج حقوق شهروندی در جوامع منطقه» خبر داد. چرا که به قول او، کشورهایی در منطقه هستند که مردم‌سالاری و انتخابات آزاد ندارند، و به نام اسلام سخت‌گیری‌هایی می‌کنند که با حقوق شهروندی، حقوق زنان و اصول انسانی در تعارض است.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های داخلی در ایران، موگرینی در این دیدار گفت که اتحادیه اروپا نیازمند همکاری ایران به عنوان قدرتی کلیدی در حل مسائل منطقه است.

او همچنین تأکید کرد که این اتحادیه متعهد به اجرای برجام و مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است و به افزایش ۴۳ درصدی روابط تجاری و اقتصادی دو طرف طی یکسال گذشته اشاره کرد. موگرینی گفت که بسیاری از بانک‌های اروپایی آماده آغاز فعالیت خود در ایران هستند.

گفت‌و‌گو در وزارت خارجه

موگرینی همچنین روز شنبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزرات خارجه دیدار و گفت و گو کرد.

zarif-mogrini

ظریف در دیدار با موگرینی از نقش‌آفرینی مثبت اتحادیه اروپا در غلبه بر بحران سوریه استقبال کرد و از آمادگی ایران برای همکاری‌های نزدیک‌تر با این اتحادیه خبر داد.

سفر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از آن انجام می‌شود که نمایندگان پارلمان اروپا چند روز قبل قطعنامه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران را تصویب کردند.

موگرینی پس از تهران به ریاض پرواز خواهد کرد تا با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و گفت‌و‌گو کند.


در همین زمینه