سخنگوی وزارت دفاع روسیه، استقرار یک گردان از سامانه موشکی پدافند هوایی اس ۳۰۰ در سوریه را تایید کرد.

S-300

روسیه در پایگاه دریایی طرطوس سامانه اس – ۳۰۰ مستقر کرده است. این خبر روز سه‌شنبه چهارم اکتبر (۱۳ مهر) از سوی ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه تایید شد. کوناشنکوف گفت: «این سامانه برای تامین امنیت پایگاه طرطوس و ناوهای گروه عملیاتی نیروی دریایی روسیه از هوا در نظر گرفته شده است.»

کمتر از یک هفته پیش از اعلام رسمی این خبر، شبکه آمریکایی “فاکس نیوز” از تحرکات روسیه در طرطوس و استقرار این سامانه گزارش داده بود.

شبکه خبری “سی‌ان‌ان” سه‌شنبه ۴ اکتبر در همین زمینه گزارش داد که سامانه مربوطه، نسخه پیشرفته‌ای از اس-۳۰۰ است که توان ضد هوایی روسیه در شمال سوریه را به صورتی بارز بالا می‌برد. سی‌ان‌ان می‌گوید به رغم آن که واشنگتن باور دارد که مسکو به خلبان‌های آمریکایی حمله نخواهد کرد، اما این تحرک جدید می‌تواند مایه نگرانی مقامات ایالات متحده باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک از قول ایگور کوناشنکوف نوشت: «معلوم نیست چرا این خبر در غرب آشوب و نگرانی به پا کرده است.»

روسیه از زمان شوروی سابق، پایگاه نظامی کوچکی در بندر طرطوس داشت که از آن برای تامین لجستیکی کشتی‌هایش در دریای مدیترانه استفاده می‌کرد. از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه، مسکو از این پایگاه برای ارسال ادوات نظامی و تجهیزات امنیتی برای ارتش سوریه کمک گرفت.

استقرار این سامانه چهار روز پس از نخستین سالگرد مداخله مستقیم روسیه در مناقشه سوریه  و یک روز پس از توقف مذاکرات واشنگتن و مسکو بر سر آتش بس در سوریه اعلام می‌شود.

سربازان روسی ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ در بندر لاذقیه وارد شدند. آن زمان اعلام شد که این حضور نظامی در چارچوب کارزار مبارزه با داعش است اما به مرور نقش روسیه به حمایت مستقیم از ارتش اسد تبدیل شد. هم اینک نیروی هوایی روسیه، جنگنده‌های رژیم اسد را در بمباران حلب پشتیبانی می‌کند.

در همین زمینه

روسیه در سوریه؛ بخشی از بحران یا راه‌حل؟