نیروهای رژیم اسد به پیشروی در مناطق شورشیان در شرق حلب ادامه می‌دهند. وضعیتی که به وجود آمده «جهنم روی زمین» توصیف می‌شود. به گفته استفن اوبراین، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه. نزدیک به ۲۵۰هزار نفر از ساکنان بخش محاصره شده حلب‌، زیر بمباران‌های بدون وقفه، بدون دسترسی به غذا و دارو، بین مرگ و زندگی به سر می‌برند. او با صدور بیانیه‌ای خواهان توقف بمباران و واکنش فوری جامعه جهانی برای پایان بخشیدن به اوضاع هولناک حلب شده است.

aleppo-syria

میشل بیبار، از فعالان جامعه مدنی سوریه و ساکن شهر حلب به خبرنگار شبکه انگلیسی الجزیره می‌گوید: «حلب در حال سوختن است و جهان در سکوت درحال تماشا؛ بمباران بدون توقف با بمب‌های فسفری و مهماتی که تا پناهگاه‌ها نیز نفوذ می‌کنند و استفاده از سلاحـهای ممنوعه که تمامی ساکنان  محله‌های شرق و جنوب حلب را زنده به گور کرده‌اند. غذایی وجود ندارد؛ آب نیز قطع شده است.»

صدها نفر از زمان نقض آتش‌بس موقت کشته شده‌اند. درگیری لفظی یا جنگ سرد میان آمریکا و روسیه ادامه دارد. اتحادیه اروپا راه اندازی یک «ابتکار اضطراری » برای کمک رسانی به مردم حلب را اعلام کرده است.

در حلب صدای انفجار بمب‌هایی که هواپیماهای روسی بر زمین می‌ریزند، خاموش نمی‌شود. استراتژی یا هدف‌های روسیه و جمهوری اسلامی متحد رژیم سوریه چیست؟ این پرسش را رادیو زمانه با دو کارشناس سیاسی  حسن هاشمیان در واشنگتن و امیر طاهری در لندن مطرح می‌کند:

  • هدف و راهیرد روسیه از این تهاجم به مناطق شورشیان حلب که مقام سازمان ملل آن را «جهنم» توصیف کرده چیست؟
  •  آیا امیدی به برقراری آتش بس دوباره وجود دارد؛ تا سازمان‌های بشردوستانه از جمله نهادهای اضطراری اتحادیه اروپا برای کمک به مردم این منطقه وارد عمل شوند؟
  • با وجود پیشروی نیروهای رژیم سوریه وبمباران‌های هوایی راه‌حل نظامی پایان کار سوریه خواهد بود؟
  • وجدان آگاه جهان و اراده بین المللی چه خواهد کرد؟