در جلسه غیرعلنی مجلس ایران، یک نماینده مجلس بار دیگر خواهان رسیدگی به موضوع پرواز جنگنده‌های روسیه از پایگاه نوژه همدان شد و علی لاریجانی بار دیگر گفت این پایگاه فقط برای سوخت‌گیری است و پروازها ادامه خواهند داشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران اتحاد تهران و مسکو را به نفع مسلمانان منطقه دانست
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران اتحاد تهران و مسکو را به نفع مسلمانان منطقه دانست

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) روز سه‌شنبه دوم شهریور / ۲۳ اوت، در جلسه غیرعلنی مجلس، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران درخواست ۲۰ نماینده مجلس برای برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور مسئولان مربوطه برای پاسخگویی به موضوع استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان را مطرح کرد و گفت این تقاضا هم در مورد در اختیار قرار دادن پایگاه‌های ایران به قدرت‌های جهان بود، و هم برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین قوا، اما «تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده است.»

این نماینده افزود: «به‌رغم این‌که پرواز این قدرت جهانی متوقف شده است، ولی تقاضای ما هنوز پابرجاست و تقاضای بررسی این موضوع را در جلسه غیرعلنی داریم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در پاسخ محمود صادقی ضمن بیان این‌که «این پروازها متوقف نشده است»، افزود: «تأکید می‌کنم هیچ پایگاهی به کسی داده نشده است و این پایگاه برای سوخت‌گیری است و “سالبه به انتفای موضوع” است.»

«سالبه به انتفای موضوع» منطقی است که در آن با باور به یک اصل کلی، فرعیات آن را نیز می‌توان باور و تأیید کرد.

لاریجانی اتحاد ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم را به نفع مسلمانان منطقه دانست و گفت: «البته اگر نمایندگان در این راستا تقاضایی دارند ما آن را بررسی می‌کنیم.»

روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد/ ۱۶ اوت اعلام کرد که تعدادی از جنگنده‌های توپولوف خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده است و این جنگنده‌ها نخستین عملیات هوایی خود از این پایگا‌ه‌ را در حلب انجام داده‌اند.

فردای این روز ۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از او خواستند تا برای بررسی استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه نوژه مقدمات برگزاری یک نشست علنی با مسئولان مربوطه را فراهم سازد.

با گذشت نزدیک به یک هفته از حضور نظامی روسیه در ایران، روز گذشته، دوشنبه یکم شهریور / ۲۲ اوت مقامات ایران و روسیه اعلام کردند که دیگر هیچ نیروی روسی در پایگاه نوژه حضور ندارد و جنگنده‌های روسی به کشور خود بازگشته‌اند. با این حال دو طرف گفتند که باز هم همکاری نظامی خواهند کرد و روسیه از پایگاه‌های نظامی ایران در آینده نیز استفاده خواهد کرد.

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت چنانچه شرایط سوریه ایجاب کند حملات جنگنده‌های روسیه از پایگاه همدان از سر گرفته خواهد شد.

پیش از این، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در پاسخ به اعتراض نمایندگان مجلس به حضور هواپیماهای روسی در ایران گفته بود که این موضوع ربطی به مجلس ندارد و «تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه» بوده است.

او روز دوشنبه نیز از روسیه انتقاد کرده بود که چرا حضور نظامی خود در ایران را علنی کرده بود.

بیشتر بخوانید: