گروهی از سلطنتطلبان با انتشار بیانیهای به رضا پهلوی، فرزند محمدرضا پهلوی، هشدار دادند که اگر انتقادهای آنها را نپذیرد، او آخرین ولیعهد این سلسله پادشاهی خواهد بود.
در این بیانیه که در آن رضا پهلوی ولیعهد سوم ایران خوانده میشود، این اتهام مطرحشده که او «بخشناپذیری حاکمیت ملی ایران» را به عنوان یک اصل به رسمیت نمیشناسد و ایران را یک کشور، یک ملت، یک ملیت نمیداند، به همین دلیل تمامیت ارضی و استقلال ایران را با رفتارهای سیاسیاش به خطر انداخته است.
این بیانیه روز ۲۲ اوت / ۱ شهریور در تارنمای انآیتیوی و با امضای ۵۴ نفر منتشر شده است. در پایان بیانیه، امضاکنندگان خود را «شماری از کنشگران و کوشندگانِ ملیباور» میخوانند که موافق «ساختار پادشاهیِ مشروطه» هستند و «وارثِ سنتیِ پادشاهی پهلوی» را، بهترین شکل دولت برای ایران میدانند.
متن معرفی بیانیه را بهمن زاهدی نوشته است و گفته است که بازماندگان فضلالله زاهدی از متن بیانیه حمایت کردهاند. زاهدی از «وفاداران به پادشاهی و خاندان پهلوی» خواسته است که اگر با متن بیانیه موافق هستند آن را امضاء کنند.
هشدار برای چیست؟
امضاکنندگان این نامه سرگشاده گفتهاند که این بیانیه «آخرین هشدار به آخرین ولیعهد» است.
دلایل این بیانیه برای خلع پسر محمدرضا پهلوی از سلطنت بیشتر از همه مربوط به سیاستها و رفتارهای سیاسی رضا پهلوی است که امضاکنندگان آن را موافق جنگ، مخالف تمامیت ارضی ایران و مخالف یکپارچگی ملی ارزیابی کردهاند.
در اینجا به انتقادها و اتهامهای مطرحشده علیه رضا پهلوی در این بیانیه میپردازیم.
♦ موافقت با فدرالیسم
حمایتهای رضا پهلوی از سیستم سیاسی فدرالی به نظر امضاکنندگان با بخشناپذیری ایران در تضاد است. «بخشناپذیری» به نظر امضاکنندگان یک اصل است.
بیانیه خطاب به پهلوی نوشته است: «… ژرفای ناگواری و شوربختی در این ست که بخشناپذیریِ حاکمیتِ ملیِ ایران را اساساً از اصولِ خود ندانسته که چنین آن را به چوب حراج زدهاید.»
به عبارتی امضاکنندگان، ایران را یک دولت و یک ملت واحد میخواهند و مایل نیستند که ایران تبدیل به سیستمی فدرالی شود یعنی تمرکز سنتی از بین رود و خودمختاری محلی برقرار شود.
♦ به رسمیت شناختن اقلیتهای قومی ساکن ایران
امضاکنندگان نسبت به حمایت رضا پهلوی از اقوام و ملیتهای ساکن ایران هم انتقاد دارند. آنها نوشتهاند: «حضرتعالی دریکی از مواضع تأسفبار و شگفتانگیز خود، ملت ایران را متشکل از “ملیتهایِ مختلف” تعریف فرمودهاید.»
در این بیانیه به رسمیت شناختن اقوام ساکن ایران با حمایت از موضع «سازمانهایِ تروریستی تجزیهطلب» مترادف شناخته شده و گفته شده است: «باوجود همه اعتراضات خصوصی و سرگشاده، هرگز این موضعِ مشترک با سازمانهایِ تروریستی تجزیهطلب را پس نگرفتهاید.»
♦ اتهام دفاع نکردن از واژه خلیج فارس
انتقادها به رضا پهلوی در مورد موضوع تمامیت ارضی ایران به گفتوگوهای او با رسانههای خارجی بهویژه روزنامه «الوطن» بر میگردد که امضاکنندگان ادعا میکنند در این گفتوگو در مورد جزایر سهگانه تنب بزرگ، تنبِکوچک و ابوموسی صحبت به میان آمده و رضا پهلوی از حق ایران بر این جزایر – در مقابل مناقشه مرزی مطرح شده توسط امارات متحده عربی – خوب دفاع نکرده و «سؤال را بی جواب رها کرده» است.
همچنین امضاکنندگان ناراحتاند که چرا رضا پهلوی در مورد «خلیج» خواندن خلیج فارس توسط رسانههای خارجی واکنش کافی نشان نداده است.
♦ اتهام جنگطلبی
امضاکنندگان این نامه میگویند با اینکه رضا پهلوی اعلام کرده است که مخالف هرگونه گزینه نظامی تغییر حکومت در ایران است، اینکه در سال ۲۰۱۲ «خواستارِ بررسی پرونده “جنایت علیه بشریت” در ایران»، توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است بهگونهای جنگطلبی است.
این استدلال اینگونه مطرح شده که فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد «زیر عنوان “مداخله بشردوستانه” (humanitarian intervention) به “توسل بهزور” (use of force)» اشاره میکند.
دست کمک به سوی شورای امنیت بردن به نظر امضاکنندگان همان جنگطلبی است. در بیانیه آمده است: «این اقدام حضرتعالی بالقوه نقض استقلال سیاسی ایران بود که خوشبختانه معدوم ماند.»
امضاکنندگان میگویند این آخرین هشدار به «رضا پهلوی دوم» است تا از رفتارهای سیاسی ذکرشده در بیانیه برائت بجوید و «بهطور کامل به اصول و چهارچوب ملی ایران» متعهد شود.
امضاکنندگان عواملی را هم که به نظرشان دشمنان ملی ایران هستند، با این عناوین لیست کردهاند: ۱ – «آل سعود و شیخنشینان»، ۲ – «جناحهایی از اسرائیل»، ۳ – «نئومحافظهکاران در آمریکا»، ۴ – «احزاب تروریستی در مرزهای ایران».
در پایان بیانیه، رضا پهلوی تهدید شده است که پافشاری او بر «ادامه رویکردهای خطرناک و ضدّملی» موجب خواهد شد که مشروعیتش را برای پادشاه شدن از دست بدهد.
پینویس
آقای بهمن زاهدی با ارسال پیامی به “زمانه” تأکید کرده است که نویسنده بیانیه نیست. در خبر سایت زمانه از ایشان با استناد به تارنمای NITV به عنوان نویسنده معرفی بیانیه نام برده شده است.
واقعا که در قرن ۲۱ برخی از آدمهای سلطنت طلب و غیره خیلی میزان پیشرو بودن سیاسی خودشان را نشان میدهند که با اینکه سالیان سال است ساکن کشورهای مترقی غربی هستند هنوز نفهمیدهاند که اقلیتهای قومی هم حق زندگی دارند.
این آدمها که این بیانیه را امضاء کردهاند – با وجود اینکه من از دعواهای سیاسی درون گفتمانیشان بی خبرم- نهایت شعور سیاسی خود را نشان دادند که اقلیتهای قومی در ایران را تروریست خواندند.
یعنی یک نام خلیج فارس برای اینها مهم تر از حق کرد، عرب، بلوچ و ترک است؟
این بیانیه هیچ نشان نمیدهد جز اینکه برخی از دوستان مشروطه چی زمانی که به موضوع ملی گرایی میرسد چقدر نگاه متعصب و دور از انسانیتی دارند.
کارمند دون پایه / 22 August 2016
آفرین .واقعا لذت بردم از این حرکت . اقوام ایرانی از قبیل ترک و بلوچ و کرد و … هم مثل سایر ایرانی ها حق زندگی و حیات دارند ولی حق تجزیه طلبی را ندارند . از هوشیاری به موقع این گروه از سلطنت طلبها خوشم آمد .
mehrdad / 22 August 2016
من برای اینها ارزوی عمر طولانی می کنم تا ببینند چطور کشوری که هنوز 100 سال از عمرش نگذشته ویران خواهیم کرد و فارسها را به کرمان کوچ خواهیم داد انجا می توانند برای خودشان شاه انتخاب کنند چونکه کلا این جماعت باید دست یکی را ببوسند.
خواهشن چاب کن تا نونت حلال شود
علی / 22 August 2016
توضیحی که رادیو زمانه پیرامونِ بخشِ : ” به رسمیت شناختن اقلیتهای قومی ساکن ایران” داده اند، به شدت نادرست و بیربط با متنِ بیانیه است.
آنچه بیانیه گزارش میکند این است که ایران یک ملت است، ملت بارِ حقوقی دارد، حقِ تعیین سرنوشت از آنِ همهیِ اهلِ ایران است، این بیانیه هرگز به رسمیت شناختنِ اقوامِ ایرانی را زیرِ سوال نبرده بلکه برعکس، براین باوریم که ایران تشکیل شده از اقوامِ مختلف که در کنارِ هم یک ملت را تشکیل میدهند، در حالی که شاهزادهیِ گرامی در سخنانِ خود ایران را کشوری چند ملیتی خطاب کردند که به شدت نادرست است.
با احترام
داریوش دولتشاهی
داریوش دولتشاهی / 23 August 2016
نکتهیِ دوم که رادیو زمانه باید بداند این است که ما سلطنتطلب نیستیم، بلکه پشتیبانانِ مشروته پادشاهی هستیم ( همانطور که در خودِ بیانیه اشاره شده است).
مهرین با آن عنوان که خودمان را معرفی کردیم، معرفی کنید، که این کار از یک رسانهیِ حرفهایی بس بعید است.
با احترام
داریوش دولتشاهی
داریوش دولتشاهی / 23 August 2016
خب اینجا حق با نویسندگان نامه است.
توخود امریکاش هم که برمبنای فدرالیسم هست همیشه دولت و نهادها و رسانه ها سعی دارد در حین دفاع از آزادی اتحاد ملی را حفظ کنند.
در اکثر خانه ها پرچم امریکا را می بینیم و اگر کسی نسبت به هویت ملی بی اعتنا باشد سرزنش میشه مثل جریان این چند روز قبل که nbc صحنه توزیع مدال و پخش سرود ملی یکی از ورزشکارها را نشان نداد و غوغایی شد.
چه برسد به خاورمیانه که بعضی از عوامل کشورهای همسایه علنا سعی دارند پشت “خواسته های بحق و مشروع اقوام” قایم شده و تقرقه اندازی کنند. دقت کنید نظیرش را در چندتا از کامنت ها خواهید دید.
kazemm / 23 August 2016
شاهزاده هویت قومی را فرع بر هویت ملی دانسته اند … نمیدانم اینهمه تحریف و تاویل مغرضانه برای چیست ؟!سهراب گفت : چشمهارا باید شست من اضافه میکنم : گوشهارا هم باید جرم گیری کرد ! بفرمایید : !https://www.youtube.com/watch?v=YXmCipSDL84
محبوبه حسین پور / 23 August 2016
شاهزاده پهلوی کیه؟ایشان اصلا وزنه ای نیست که بخواد حرفاش منشا اثر قرار گیرد!
نکته بعدی آن است که دلیر مردمان این سرزمین 37 سال پیش ایشان را خلع از سلطنت کردند و نیازی به خلع دوباره از سوی سلطنت طلبان نیست.
جاوید خلیج همیشه تا ابد فارس
فک آبی / 23 August 2016
من سلطنت طلب نیستم ولی اینها که میخواهند این ولیعهد را خلع کنند بر چه مبنای حقوقی این اختیار را دارند؟ اگر فرض کنیم که ولیعهد خلع شد جانشین از کجا براش پیدا میکنند؟ همین طوری خواست در کار بزرکتر ها دخالت کنم
شهروند / 23 August 2016
هرچه بیشتر دوستان پان ایرانیست و تمامیت خواه بیانیه بدهندو مطلب بنویسند و صحبت کنند بهتر است . تا بوی مشمئز کننده افکار نژادپرستانه بیش از پیش برای ملیت های ایران رو شود و تکلیف خودشان را بدانند که در بود و نبود جمهوری اسلامی با چه افکار نژآدپرستانه و تمامیت خواهی سر و کار دارند .
برای توجیه افکار واپس گرایشان از هر ابزاری حتی شیعه گری و رفتن پشت پهلوان باد کرده هایی مثل قاسم سلیمانی حذر نمیکنند . آری این است واقعیت جامعه ای که با آن دست در گریبان هستیم . دوستانی که این بیانیه را نوشته اند در زیر سایه حکومت جمهوری اسلامی نیستند همگی در کشورهای دموکراتیک سالیان سال زندگی کرده اند اما به راحتی توجیه میکنند سرکوب ملیت های ایرانی و هر گونه حق طلبی و جنبش های رهایی بخش از ملیت های ایران را و در این راه تند رو تر از همین حکومت فعلی ایران هستند .
. ایران را مختص به یک ملیت و زبان فارسی میدانند و بس . شما همشکل میشوید و ذوب میشیود یا اینکه محکوم هستید به سرکوب و نابودی و متهم میشود به تجزیه طلبی و نوکر بیگانه بودن .
(در پایان این افکار مختص به بخشی از طیف سلطنت طلب نیست و در بین نخبگان سیاسی اپوزیسیون عمومیت دارد متاسفانه )
آکو کردستانی / 23 August 2016
من فکر میکنم انتخاب این عکس بدون دلیل نبوده است. با کمی دقت میبینیم که باز ماندگان خانواده سلطنتی هر یک به یک سمت مختلف نگاه میکنند و هیچ دلبستگی و همبستگی خاصی در این بقا یای سلطنت نیست. گوئی خودشان نیز باور ندارند که اینده ای در سیاست دارند
شهروند / 23 August 2016
رژیم پادشهای مشروطه دمکراتیک بهترین نوع حکومت است درست به دلیل سمبول برای یک کشور مثل پرچم دولتها که ۴سال یا ۸ سال می آیند پادشاه می تواند به عنوان جایگاه خاطره برای یک ملت به ماند این مسئله بسیار مهم است چون تشکیل دولت ملت مدرن به گذشته یک مردم بر می گردد ۰
Marei Daree / 23 August 2016
ایران بدون دیکتاتوری ملایی میتوان یک کشور ایالتی مثل کانادا باشد که هر استانی مجلس و حکومت را دارد ولی مملکت تحت یک دولت و مجلس فدرال قرار دارد که ارتش را نظارت و سیاست خارجی را تعیین میکند.
هیچگونه محدودیتی در احزاب ندارد و و مجلس ایالتی از منتخب انتخابات شهری و مجلس فدرال نیز از منتخب
انتخابات ایالتی تشکیل و حزب دارای اکثریت دولت را برای ۴ سال با نظارت مستقیم سایر احزاب انجام میدهند.
انتخابات نیز با سیستم کامپیوتری و با نظارت کامل و ازاد افراد داوطلب انجام میگیرد.
رادیو تلویزیون دولتی وجود ندارد ولی احزاب میتوانند برای تبلیغات از وسایل ارتباط جمعی استفاده کنند….
هیجگونه کهریزک وجود ندارد و امکان فعالیت افراد جانی مثل مرتضوی و متقلب معروف دانشجو و یا شورای
نگهبان وجود ندارد!
Farid / 23 August 2016
سلطنت پهلوی ها تمام شده است. الان در دوران سلطنت خامنه ای هستیم. تا ببینیم بعداً کلاغ بخت و اقبال بر شانه کدام نکبتی فرود می آید تا این بر این مردمان پریشان حکم رانی کند.
سیما / 23 August 2016
همانطوریکه حق تعیین سرنوشت اسکاتلند بسته به رأی و خواسته اسکاتلندی ها بود، حق تعیین سرنوشت آزربایجان هم فقط و فقط با آزریها است و بس.
Behrouz / 23 August 2016
هیچ قومی حق ندارد قوم دیگر را تحت سلطه قرار دهد . نارضایتی اقوام ایرانی سابقه تاریخی و بخاطر عدم توجه به حقوق آنها بوده . هم وطن اجباری بی معنی است . همین چند ماه پیش مردم اسکاتلند با بر گزاری رفراندم میخواستند از بریتانیا جدا شوند که رای نیاورد . هر بخش از اایران اگر مایل است خود محتاری داشته باشد با آرای مردم آن منطقه حق دارد این کار را انجام دهد به دیگران مربوط نیست . امروزه باورها و تعصبات ملی مندرس جایی در دنیا ندارد
سالها حکومت مرکزی با رانت خواری حقوق اقوام را ضایع و به آنها بچشم هم وطن دست دوم نگاه کرد به اینکار باید در اولین فرصت خاتمه داد .
bijan / 23 August 2016
حیله و نیرنگ و مآخوندی زدوران آخوندی
اکبر شادمان / 23 August 2016
خواستاران پادشاهی مشروطه در ایران تعهدی به یک فرد ندارند،و اگر شاهزاده اشتباهات خود را درست نکنند فراموش می شوند،
زیاده اینکه ما از این همه تستوسترون در سیاست خسته شده ایم و ترجیح می دهیم شهبانو پادشاهی ایران را رهبری کنند،
شهبانو کارنامه پاک و درخشانی دارند،و ما می خواهیم ایشان ملکه و شخصی مانند شیرین عبادی نخست وزیر باشند.
آدم / 23 August 2016
مردم ایران به هیچوجه حکومت سلطنت طلب رو قبول ندارند.برای ابادانی این کشور راه های دیگه ای هم هست.
محمد / 23 August 2016
رادیو زمانه باید متن این نامه را می گذاشتید نه اینکه تنها تفسیر خودتان از آن را. شما در بخش اقوام عمدا یا سهوا کاملا دروغ نوشتید. اینکه نمی شود اقوام ایران را ملیت نامید چه ربطی به به رسمیت نشناختن آنها دارد؟ معنی قوم در یک ملیت معلوم است ما اقوام گوناگونی داریم که هرکدام یک ملت نیستند و در چهارچوب ملت ایران جای می گیرند و این چه تضادی با به رسمیت شناختن آنها دارد؟ لطفا این اشتباه مضرتان را تصحیح کنید و متن نامه را هم بگذارید.
مهرداد / 23 August 2016
تو رویا سیر می کنید
اسمال / 23 August 2016
مواظب باشید جا در جای پای خلع کنندگان نگذارید. یکی بود نجات دهنده خودش از مرگ را خلع لباس کرد. چون خیالاتی بود که چنین قدرتی روی مردم دارد. خوب بود دکتر ها و مهندسین را خلع مدرک نکرد.
شهریار / 23 August 2016
شاهزاده بارها گفته اند آینده حکومت و مدیریت کشور از طریق انتخاباتی آزاد خواهد بود؛ چه پادشاهی چه جمهوری، مهم محتوی است! جمهوری اسلامی ایران یا جمهموری فرانسه؟ پادشاهی سعودی یا پادشاهی سوئد؟ این جماعت بوقلمون صفت که بیانیه میدهند را باید با خامنه ای و جمهوری اسلامی اش به زباله دان تاریخ سپرد که بهتر است.
ساناز / 23 August 2016
خیلی ببخشید ولی این برخی اشخاص این اختیار را از کی و از کجا گرفتند که با این گستاخی ادعا کنند که شاهزاده را خلع خواهند کرد. یک عده خود سر مگر خود را وکیل مردم فکر کردند؟ این مثل همان رفتار یاوه گویهای خود سر حکومت اسلامی ضد ایران است. مگر مردم به اینها مجوز نمایندگی داده اند؟
انگار ما یک دولت و مجلس مشروطه داریم و این خودسر ها هم انتخاب شدگان مجلس هستند که هشدار خلع بدهند.
این اخرین هشداره مبارزین و همراهان شاهزاده به این اشخاص است, که اگر رفتارشان را اصلاح نکنند و اب به اسیاب دشمنان ریختن را ادامه دهند, این ما هستیم که این برخی اشخاص را خلع خواهیم کرد.
سیروس / 23 August 2016
من کلا با سلطنت مخالفم مخصوصا با پهلوی ها با این جمله فرزند شاه سابق یکمی ارادت بهش پیدا کردم ایران سرزمین ملل مختلف است
تبریزلی / 23 August 2016
من خودم یک پارس ایرانی هستم ولی کاملا موافق سیستم فدرالی بر مبنای دین مذهب قومیت ملیت یا اصلا هرکی هرچی دلش خواست در چهارچوب حقوق انسانی هستم .
برهان / 23 August 2016
شما به شدت از عقاید رضا پهلوی در این پست دفاع کرده اید در حقیقت خبر رسانی نکرده اید بلکه سعی در منطقی نشان دادن عقاید ایشان بوده اید
ایرانی / 23 August 2016
رضا پهلوی بهتره با آقای ادلسون ثروتمند تندروی یهوی که موافق حمله اتمی به ایران است رابطه اش را قطع کند کمال همنشینی با این افراد روی ایشان تاثیر منفی گذاشته است
ایرانی / 23 August 2016
اگر یوگسلاوی چنان از هم پاشید، اگر شوروی 15 تکه شد، اگر سوریه به این روز افتاده، اگر عراق جولانگاه داعش شده و عملاٍ چندپاره است ، همه و همه به این دلیل است که یک گروه قومی-ملی قدرت سیاسی را در انحصار گرفت و هرگز آماده شناسایی حقوق سایر گروههای ملی-قومی نگردید.
هیچ تردیدی نداشته باشید که موج ناآرامی ها بزودی گریبان ایران را خواهد گرفت. علاوه بر خیزش ملیتها، گسل هایی دهان خواهند گشود که حتی فکرش را نکرده اید. جنگهایی سر بر خواهند آورد که وقایع سوریه در برابر آن ناچیز خواند بود.
در آن شرایط هر گروه سیاسی/ قومی/ مذهبی/ ملی/ ایدئلوژیک برای آرمانهای خود خواهد جنگید. چرا؟ چون خواسته ها انباشته شده ، مردم از سرکوبها لبریز شده اند، و هر یک میخواهد در شکلگیری نظم جدید ، حقوق خود را تضمین نماید.
یک راه این است که همه این خواسته ها را نامشروع تلقی کنیم و در پی یک نظام متمرکز سرکوبگر باشیم تا مبادا ایران تجزیه شود یعنی همان کاری که در ایران میشده و میشود ( یا در عراق و سوریه و یوگسلاوی و…).
راه دیگر این است به فکر چارچوب سیاسی برای آینده ایران بود که ضامن حقوق طبیعی ملیتهای ایرانی باشد.
به آن کشورهای چندملیتی دنیا بنگرید که صاحب عزت و دموکراسی هستند مانند اسپانیا، بریتانیا، هند، سویس. این کشورها بر اساس شناسایی حقوق ملیتها و ساختارهای سیاسی خودمختار شکل گرفته اند.
هماهنگی با این امر این یک انتخاب نیست بلکه درک عاقلانه یک واقعیت گریزناپذیر است.
سیاوش / 23 August 2016
تمامی کسانی که ایران رو کشور چند ملیتی خطاب می کنند گروههای مرتجع قوم پرست تجزیه طلب هستند که قصد دارند از اوضاع بلبشوی امروز ایران و خاور میانه سوء استفاده کنند و ایران رو تجزیه کنند فدرالیسم در ایران صددرصد به تجزیه ختم میشه ایران یک یک کشور چند ملیتی نیست بریتانیا و کانادا هیچ شباهت و ربطی به ایران نداره اسکاتلند چه ربطی به کردستان و آذربایجان و … ایران داره اسکاتلند همیشه یک کشور و سرزمین جدا بوده که 300 سال پیش به خواست خودش با انگلستان متحد شده شما هرگز کشوری به نام کردستان یا آذربایجان در طول تاریخ سراغ دارید که به خواست خودش با کشور ایران متحد شده باشه؟!! آذربایجان شمالی هم که نام اصلیش آران هست در جنگ با روسیه به زور از ایران جدا شد. آنچه که امروز ایران احتیاج داره دموکراسی و حقوق بشر برای تمام ملت ایران از هر قوم و زبان هست نه تجزیه ایران به قسمتهای مختلف چیزی که خواست استعمار جهانی هم هست ایران همیشه در طول تاریخ یکپارچه بوده حتی زمانی که یکپارچکی سیاسی نداشته یکپارچگی فرهنگی خودش رو حفظ کرده اینکه به جای اینکه به فکر اتحاد و پیشرفت و دموکراسی و حقوق بشر برای همه ملت ایران باشیم فقط دم از جدایی و تجزیه و جنگ 72 ملت بزنیم نشاندهنده ارتجاع فکری خشونت پرستی و عقب افتادگی و خودپرستی هست و بس
a / 23 August 2016
فکر کنم از این به بعد تمام لمپنهای تجزیه طلب که فحشهای چارواداری به خانواده پهلوی میدادن سلطنت طلب شن
a / 23 August 2016
رادیو زمانه یک رسانه مرتجع و عقب افتاده قوم گرا هست که تا فرصتی گیر بیاره برای ایران تبلیغ فدرالیسم قومی و نژادی تجزیه چند ملیتی بودن و … می کنه مطالبی که در این ارتباط تو رادیو زمانه خوندم اینقدر زیاده که شکی در این مورد ندارم
a / 23 August 2016
همچین بیانیه صادر کردند و طرفو تهدید می کنند انگار همین فردا قرار بود ایشون شاه بشه!! بابا دیگه کی می تونه بعد از چهل سال پادشاهی رو برگردونه . کدوم نسل قراره شاه و مشروطه قبول کنه؟! با کدوم اقبال عمومی؟! الان تعداد فالوئرهای این آقای شاه از بازیگران درجه هشت تلویزیون ایران هم کمتره! دوره شاه و ملکه تموم شد . اینها باید چهل پنجاه سال پیش متوجه می بودند و در سیاست ورزیشون تجدید نظر می کردند . الان دیگه خیلی دیره.
سینا / 23 August 2016
اول که مردم ایران باید به این که شاهنشاهی وحومت شیخی کیست وچیست و در عملرکردهای شاه
با پشتوانه ملاها و ملاها با پشتوانه شاه روی منبر وتخت سلطنت نستند .
این حکومتها انتخاب نبوده
مثلا کشور نروز هنوز قاتلان در زمان جنگ جهانی دوم فاشیست ها را در مقام دولتی جا نم یدهد .
خانواده سلطنت در ایران زور گویی و انسانهای آزاده را برای حفظ سلتطنت کشتند .
پدر این آقا این کار کرده
خوب این آقا زاده با اموال مردم ایران در فرانسه آمریکا وبه عیاشیهای شاهی پرداخته پسرش در عیاشیها جان خود را از دست داد
و ملتی صاحب مملکت در ایران در سخت ترین شرایط میگذرانند .
بحث مقایسه نیست .
افکار شاه وشیخ و این حکومت ولایت فقیه از شاه متولد شده است . اول این را باید مشخص کرد . اینها هنوز در فکر تصمیم گیری برای مردم ایران هستند . ودر این دورانها هم هر روز به قبا ی یکی آویز شده هر چه شارلاتان واوباش ومزدور وزارت اطلاعات آخوند ها هست دور وبرش جمع شدند . یک روز سبز ولایت فقیه یک روز خاکستری مزدوران او یک شهروند محسوب میشود و پاسخ مردم ایران و بردن اموال را مردم ایران میخواهند این 37 سال انسانهای آگاه ایستادند برای اینکه خیانتی دیگر مثل کودتای 28 مرداد نشود . و تکرار هم نمی شود زیرا مقاومتی در خون و آتش فقط برای حفظ حقوق و سرفرازی مردم ایستاده تا دستهای فرصت طلب از سفره مردم ایران دور کند و این جنین خواهد شد . این یک اهانت به ملت ایران هست که فرهنگ آنها زیر سئوال میرود یکی بنام رضا پهلوی ایرانی میخواهد برگردد و برای مردم تصمیم میگیرد . سلطنت شاه وشیخ وبند بستهای مردم واموال مردم فروشی دوره اش تمام شده . جهان رو به جلو رضا پهلوی و یک شیخ و خاتمی وروحانی یک شهروند هستند وهر کدام اول باید پاسخ گوی 80 میلیون جمعیت باشند و خیانت باباش را به پای او نمی نویسند . ولی او با اموال مردم وبا همان نام ونشان هرگز انسانهای آگاه آزاد با فرهنگ غنی در ظرف شکسته وصد تکه آب نمیخورند واین سلطنت بالا آورده شده . جهان رو به جلو
بیژن نامدار / 24 August 2016
عقل و شعور ملت ایران رو که میبینی آدم حالش … الان این پسر شاه یه دفعه حرف درستی زده ببینید چیکار می کنند؟!! یکی اون بالا نوشته تو خود امریکا هم همه تو خونه هاشون پرچم امریکا دارن. ببینید چه شیرین عقلانه گفته… انگار خونه به خونه اونجا رو گشته…و دیگه یادش رفته امریکا فدرالی… بدتر از شرایط کنونی سیستم پادشاهی به قول خودشون مشروطه… (یارو اون بالا سوادش نرسیده نوشته مشروت :-)) بگذریم ایرانه دیگه… عقلمون یه سیصد سالی عقبه
رزگار / 24 August 2016
سانسورچی
a / 24 August 2016
رزگار حرف اون دوستی که گفته مردم آمریکا برای پرچم کشور آمریکا احترام زیادی قائل هستن و در خونه هاشون نصب می کنن کاملن درست هست اگه نمی تونی یه سفر به آمریکا بری حداقل برو چهارتا فیلم آمریکایی ببین اونهایی که تو ایران قرنها از دنیای مدرن عقب هستن قوم و قبیله پرستهای متعصب تجزیه طلب هستن
a / 24 August 2016
با درود،
اینجانب فقط بیانیه را در سامانه شخصیام گذاشتهام، زیرا شما و دیگر رسانههای اینترنتی از انتشار آن ممانعت کردهاید.
حال من شدهام نویسنده این بیانیه!
نمیدانم در کجای این دنیا شما خبرنگاری را آموختهاید. هر جا که بوده از دموکراسی در آن خبری نیست!
برای مطالعه شما آدرس سامانهام را در این مکان قرار میدهم. البته نمیدانستم و بیشتر به این نتیجه رسیده بودم که رادیو زمان هوچی گری بیش نیست!
ارادتمند
بهمن زاهدی
—
زمانه: آقای زاهدی گرامی با تشکر از نظر شما. در متن خبر آمده است که “متن معرفی بیانیه را بهمن زاهدی نوشته است” و منبع این معرفی هم ذکر شده است. معرفی بیانیه در منبع این خبر با امضای شما منتشر شده بود، نه خود بیانیه که با امضای ۵۴ نفر منتشر شده بود.
بهمن زاهدی / 24 August 2016
برای چی کامنتها رو حذف و سانسور می کنید فقط کامنتهای تجزیه طلبهای طرفدار شما باید بدون حذف و سانسور منتشر بشه؟!
a / 24 August 2016
رادیو زمانه رسانه کردهای تجزیه طلب هست و یک رسانه ایران ستیز هست در هر فرصتی تبلیغ تجزیه طلبی و قوم گرایی و فدرالیسم قومی و نژادی در راستای تجزیه ایران می کنه. میتونی هر چقدر که دلت میخواد سانسور کنی تا حالا چندتا کامنت منو سانسور کردی ولی حقیقت تغییر نمی کنه مطالبت که منتشر میشه
a / 24 August 2016
دو کامنت منو حذف کردید. اگه سوء نیت ندارید و مغرض نیستید هر دو رو بدون سانسور منتشر کنید. اگه بر فرض خبط و ایرادی در کامنت من بود ملت خودشون عقل و شعور دارن تشخیص میدن و نظر من رو نمی پذیرن به شما ربطی نداره که نظر ملت رو به تشخصی خودتون حذف و سانسور می کنید. مگه شما قیم فهم و شعور ملت هستید که تشخیص میدید کدام نظر باید حذف بشه و کدام نظر نه. در کامنت من هیچ فحاشی و توهینی نبود. شما فقط سلیقه ای و مغرضانه کامنتها رو گزینش و حذف و سانسور می کنید. مگه تو کشورهای آزاد بهتون یاد ندادن حتی به نظرهای مخالف خودتون احترام بذارید
a / 24 August 2016
سلطنت به هر شکلی و حکومت آخوندی هیچکدوم کاربردی در عصر حاضر ندارند خصوصا در کشورهایی نظیر ایران که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده.
این حرف های هم که رضا پهلوی زده دیگه خیلی دیره و پدرانش وقتی که قدرت داشتن باید متوجه میشدند. اون اندک فاشیست هایی هم که با فدرالیسم مخالفن باید بدونن تنها راه حل کشور پنهاور و کثیر المله ایران فدرالیسمه، در غیر اینصورت شک نکنید ایران به سوریه دوم تبدیل خواهد شد و ملل مورد ستم تجزیه رو انتخاب خواهند کرد.
اصلا مهم نیست در گذشته آذربایجان یا کردستان مثل اسکاتلند بودند یا نه، مهم خواسته های امروزه شونه که میخوان مثل اسکاتلند مستقل باشند. اینو هم فراموش نکنید هر قومی یه روزی فرایند ملت شدن رو تجربه میکنه، و این فرایند ملت شدن در بین اقوام ایران خصوصا ترک ها و کردها شکل گرفته.
شوروی هم مثل ایران بود (کشور تک حزبی، تک قومی و تک مذهبی) که تجزیه شد، و روسیه امروز با بیش از 24 جمهوری خودمختار، چندین ایالت مستقل و فدرال تونسته این وسعتو حفظ کنه. هند هم همینطور، کانادا و امریکا هم همینطور و…
محمد / 24 August 2016
درود بر شاهزاده رضا پهلوی، درود بر خاندان پهلوی
علی / 24 August 2016
اگر سلطنت به هر شکلی کاربردی در عصر حاضر نداره خصوصا در کشورهایی نظیر ایران که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده پس چطور در بریتانیا که مدام با ایران مقایسه می کنید کاربرد داره؟!
a / 24 August 2016
پس این آخوندها حق دارند که میگند رسانه های بیگانه به دنبال اهداف خودشون هستن و غیر قابل اعتماد هستند :)))
a / 25 August 2016
من سلطنت طلب نیستم ولی این نوشته را در چهار چوب کار روزنامه نگاری مسئولانه نمی بینم.در حالیکه امضا کنندگان خود را معرفی کرده اند، اطلاق سلطنت طلب به آنان، غیر واقعی، بدور از انصاف و ناشیانه است. من نوشته این گروه را خوانده ام و معتقدم که ایشان حق دارند اعتراضات خود را به نحوی به آقای رضا پهلوی برسانند. اطلاق “آخرین ولیعهد” به معنی خلع ایشان نیست. نوشتار به نحوی از کلمه خلع استفاده می کند که گوئی امضا کنندگان قصد خلع آقای پهلوی به معنای حقوقی دارند. به نظر من ایشان بدینوسیله می گویند که دیگر از اقای پهلوی هواداری نخواهند کرد که این هم حق مسلمشان است.
Mojtaba / 25 August 2016
در بریتانیا انقلاب نشد و سلطنت چهل سال پیش به تاریخ نپیوست . فرق ایران و انگلیس را نمی فهمید؟ هر چند در بریتانیا هم سیستم پادشاهی با انتقاد و مخالفت مواجه است و احتمال اینکه تا چند دهه دیگر به جمهوری تبدیل شود زیاد است.سیستم مشروطه هم فقط در زمانی که پادشاهی مطلقه در کار است معنی پیدا می کند وگرنه بعد از چهل سال که از سقوط نظام پادشاهی گذشته یک آدم ناشناخته که بچه شاه چهل سال پیش بوده را برگردانیم و حول محور او متحد شویم بیش از حد خنده دار است.
mi / 25 August 2016
mi
من فقط جواب ادعای اون آقا رو دادم که گفت این نظام در دنیا کاربرد نداره که اینطور نیست این نظام در بریتانیا و البته تعداد دیگه ای از کشورهای اروپایی و آسیایی کاربرد داره. این تجزیه طلبان هستند که مدام در کار مقایسه و … هستند. من نگفتم که بریتانیا و ایران به هم شباهت دارند بله از خیلی جهات فرق دارند. بازگشت سلطنت یا سیستم مشروطه به ایران به خواست من و شما نیست به رای ملت ایرانه. شما دوست نداری حول بچه شاه متحد نشو من هم نمیشم. ضمنا تعدادی از کامنتهای من بی دلیل در این صفحه منتشر نشده نمی دونم به چه دلیل
a / 25 August 2016
محمد ایران یک کشور پهناور و کثیر المله نیست فاشیست هم تجزیه طلبهای فرصت طلبی هستند که قصد تبدیل ایران به یوگسلاوی و سوریه رو دارند و با سوء استفاده از اوضاع بلبشوی خاور میانه و ستم رژیم جمهوری اسلامی به ملت ایران، ایران رو تهدید به سوریه ای شدن و بالکانیزه شدن می کنند. مقایسه شوروی کانادا بریتانیا و … با ایران تمامن قیاس مع الفارق هست. فدرالیزه شدن نه نیاز مردم ایران هست و نه خواست ملت ایران تنها خواست تعداد بسیار اندکی تجزیه طلب فاشیست و مرتجع هست. کشوری مثل آمریکا از همون ابتدای تشکیل شدن از اتحاد ایالتهای مستقل به وجود آمده نه اینکه کشوری که از ابتدا یکپارچه و متحد بوده رو تکه تکه و تجزیه کنند. شما حتی معنای فدرالیسم رو هم به عمد تحریف می کنید. فدرالیسم اگر در هند هست یک فدرالیسم فرهنگی هست یعنی فدرالیسمی که همیشه به طور طبیعی و خودساخته در ایران برقرار بوده نه یک فدرالیسم بر مبنای خاک و خون (نژاد) که مد نظر قوم پرستان تجزیه طلب هست که به سوریه ای شدن و بالکانیزه شدن ایران ختم خواهد شد. آنچه که نیاز مردم ایران هست تبلیغ قوم پرستی و تجزیه طلبی و ایجاد جدایی و نفرت قومی نیست اتحاد ملت ایران دموکراسی و حقوق بشر برای تمام مردم ایران هست. برقراری دموکراسی در ایران و رنسانس فرهنگی به خودی خود به فدرالیسم فرهنگی ختم خواهد شد. این برخلاف منافع فاشیستهای تجزیه طلب قدرت طلب هست. روسیه هم از نظر وسعت با ایران قابل مقایسه نیست و 18 برابر ایران هست. اکثریت مطلق مردم این کشور هم روس هستند. سرزمین هایی که از شوروی جدا شدند به روسیه تعلق نداشتند مثل قفقاز که در جنگهای ایران و روسیه تزاری به زور از ایران جدا شده و به خاک روسیه اضافه شده بود و بعد از هم پاشیدن شوروی این سرزمینها که از اول هم به روسیه تعلق نداشتند و با جنگ ضمیمه روسیه شده بودند از روسیه جدا شدند.
a / 25 August 2016
باشه شما برو به سیستم مشروطه رای بده . مردم چقدر واقع بین اند !
mi / 26 August 2016
با درود بر همه ايرانيان . بنده اصلا در حدو اندازه اين اقدامات نيستم ، فقط خواستم بگويم ، مرا بياد كيفرخواستهاى دادگاه انقلاب خمينى دروغگو انداخت . البته در كنار بعضى نامها ، عنوان روزنامه نگار نيز ، جالب است . اگر از ايشان بپرسيم در كجا ، كى ، كدام روزنامه را نگاشته اند ، قطعا خواهند گفت ، ( نيتم روزنامه نگاريست ) . حالا اخطار دادند كه چكار كند ؟ در اولين فرصت خودش را به دادگاه انفلاب معرفى نمايد ؟ بجاى اينكه از نام و موقعيت اين شخص ، استفاده و يا (( حتى فرصت طلبانه ، بنفع كشور و مردم ايران ، بهربردارى شود )) و در مجامع جهانى مايه مزاحمت اخوندها گردد ، اينگونه كيفرخواست نوشته شده . اين هم از تدبير عقلاى پس از حكومت اسلاميست كه ثمره روشنفكران پيش از آن است و با اين ثمره تراوشات فكريشان ايران و ايرانى را به نيستى دادند . من ايرانى كوچه و بازار ، كه سياسى و روشنفكر نيستم ، به چه اميد ببندم و به كه دلخوش باشم ؟ خوب معلوم است كه اين اپوزوسيون هنوز پس از حدود چهل سال ، مردمى را كه هرروز شكنجه و كشتارو ظلم و دزدى اين حكومت را لمس ميكنند ، نميتواند نسبت به همين حكومت فاسد ، بدبين و بى اعتماد كند ،(( تا چه رسد به اينكه به خود باورمندشان سازد )) اينجاست كه درست نقطه متضاد را مقصد گرفته و در حال پيمودن مسير هستند ، (( تركستان كه شمال شرق ايران بود و كعبه كه جنوب غرب ميباشد )) و قطعا به كعبه نخواهند رسيد ، چراكه ، اين ره كه ميروند به تركستان است ، و پيروز نهايى ، حكومت بشدت اسلامى دزدو جنايتكارو ضدايرانى حاكم بر كشورمان خواهد بود . پاينده ايران ، سربلند ايرانى .
كشكساب / 31 August 2016
من خودم با نظامهای فدرالی به سبک و سیاقی که نمو نه اش در عراق به وجود آمده مخالفم.ترکها،کردهااگر علاقه ای به ایرانی متحد ندارند بهتر است از ایران جدا شوند. الان این عراق چه خبری از این نظام فدرالی دیده؟اگر کردستان عراق کشور مستقلی میشد بهتر نبود؟نظام فدرالی در آمریکا بدلیل وسعت کشور و اداره بهتر به شکل ساختار سیاسی و نه قومیتی فدرالی شده است.آیا فدرالیته بر اساس ساختار قومیتی مفهومی دارد؟اصلا اگر این قومیتها کشور مستقل داشت باشند با مفهوم تر است یا اینکه قومیتهای مختلف را به زور آن هم با پرچم و نمادهای مختلف تحت نام بک کشور قرار بگیرند. واقعا کدام منطقی تر است؟اصلا شاید این به نفع همه باشد.چه لزومی دارد ترکهایی که پرچم ترکیه را در ورزشگاه بلند می کنند و به فردوسی و کورش کبیر فحش می دهند و خلیج فارس را خلیج عرب می خوانند را ایرانی بدانیم؟
کامران / 31 August 2016
فلات ایران هزاران سال است که با این نام شناخته شده هیچ کدام از اقوام ساکن براین سرزمین مقدم تر از آن نیستند حال که بر مبنای میهمان نوازی قومهای مختلف مجال زیستن در این سرزمین را یافتند باید خود را صاحب آن بدانند آیا میتوان پذیرفت مثلا بعد از چند صد سال با افزایش تعداد ایرانیان ساکن لوسآنجلس آمریکا روزی تقاضای رفراندم کنند و صحبت از حق استقلال و جدایی طلبی کنند خوزستان و کردستان و آذربایجان پیش از اینکه محل سکنای اقوام مختلف باشه قطعه ای از خاک فلات پهناور ایران است پس اگر ساکنین آن ناراحتند میتونن تشریفشون رو ببرن همانجایی که نیاکانشون از انجا آمده اند ولی خاک ایران همیشه زیر مجموعه نام ایران باقی خواهد ماند
امیر / 02 September 2016
این را بدانید ایران جدید نه پادشاه میخاد و نه رهبر .ن ولیعهد میخایم و ن سلطنت .و نه میخاهیم نامی از پهلوی باشد یا هر نظام دیگر ..نظام جدید باید یک نظام دموکراسی باشد برپایه رای مردم ..نظامی که در ان رهبر و اقا بالاسر نقشی ندارد..نظامی ک فرمانده کل قوا ریس جمهور باشد ..نظامی ک در ان قواه های سه گانه ملت را رهبری کنند ک بر پایه رای مردم انتخاب شده باشند …و در اخر اینم بگم ک نظام چه فدرالی باشد چ نباشد هیچ فرقی نمیکند هیچ قومی حداقل تا 100 سال اینده خواستار جدایی از این ملت نیست ..مگر اینکه نظام یا نظام ها نالایق باشند ک مجبور ب ادعای استقلال شوند .وسلام علیکم
sadegh / 28 November 2016
ناله را هرچند میخواهم که آسان برکشم
سینه میگوید که من تنگ آمدم فریاد کن….
خانم سیما گرامی ،
اینگونه مباحث تفاوت بنیادی با مباحث سرگرمی و پچ پچ کردن و اصطلاحا حرفهای حاله زنکی دارد ،لطفا پیش از اظهار نظر درخصوص چنین موارد مهم و حساسی ، به آموزه های درس دیکته و املا دبستان تان مراجعه فرمائید تا بلکه بیاد بیاورید “آذربایجان” اینگونه نوشته میشود نه “آزربایجان”.
پیرامون مهمترین و با ارزشترین موضوع یعنی تمامیت ارضی ایران عزیز دست از کوته اندیشی و بیخردی بردارید
ایران / 06 December 2016
این نامه توسط بسیجیان دوستدار ولایت سفیه نوشته شده چرا که همه دشمنان حکومت فاسد دزد شیاد منافق جنایتکار ایران را دشمن ایران خطاب کرده. حکومت شیاد ایران با پرداخت میلیاردیها دلار همه را خریده و عملا از دشمنان اسمی و ظاهری بهترین استفاده ها را میکنه . از جمله مراکزی که ظاهرا” ضد حکومت ایران هستند ولی در عمل توسط حکومت فاسد ایران اداره میشه شامل کانون دوستداران فرهنگ ایران ،واشنگتن دی سی واقع در وی ینا، ویرجینیا، کانون دماوند، مرکز فرهنگی ایران و زبان فارسی در دانشگاه مریلند، و بسیاری از مراکز دیگر که توسط همکاری مشترک گروههای چپ و کمونیستی ایرانی، برخی سلطنت طلبها و اعضای کرواتی و مشروبخوار سپاه قدس اداره میشه.
IRAN / 07 December 2016
برای اولین بار کمنت میزارم . از تهران و از وی پی ان استفاده میکنم . امیدوارم کمنتم منعکس بشه .
اگر نشه دیگه کمنت نمیزارم . باور کنید هیچ تعصبی به حکومت فعلی و قبلی ندارم و ایده هم نمیدم .نه سپاهیم نه بسیجی . شغلم ازاده و کم هم از این حکومت ضربه نخوردم
زمان شاه را هم دیدم . اول بگم که سلطنت که خدا بیامرزدش . واقع بینانه بگم خدماتی هم داشته و خراب کاری هایی . بزرگترین خرابکاری سلطنت . در افتادن با دین و اعتقادات مردم بود . که موجب سو استفاده اخوند ها شد .
در مورد این حکومت فعلی هم باید بگم . هرچند هر حکومتی دوران صعود و سقوطی داره . ولی فکر کنم الان دوران صعود اینهاست و بر عکس سال بسال قویتر میشن .
الان 7 ساله دارن در شرایط تحریم کامل سه تا جنگ نیابتی را اداره میکنن و شایدم 4 تا .
در داخل هم به هر حال مشارکت مردم را دارن .
اینا از فدرالیسم و اینا عبور کردن و دارن غیر مستقیم در کشور های اطراف هم حکومت میکنن .
نفوذشون خیلی گستردس . اگه نبود . اعراب و غرب در برابرشون انقدر منفعل و مستاصل نبودن .
نه تنها کردستان بلکه حتی ترکیه هم با برنامه های مخفی اینا اداره میشه .
ای بابا رضا پهلوی کیه ؟ اینا از تحریم عبور کنن . پول ایران بر منطقه مسلط میشه . کما اینکه الانم اینجوریه
باور ندارم با روش های متداول بشه حریف اینا شد .
اینا حتی محیط مجازی را هم اوت کردن . شیخ علی مشاورین قابلی داره
رامین / 15 April 2017
تظاهرات همگانی را هرگز نمیتوان سرکوب کرد، اگه همه مردم بریزن تو خیابونا، جمهوری اسلامی نمیتونه سرکوب کنه تظاهراتو، اگه همه مردم بریزن تو تظاهرات شرکت کنن، اون وخ میتونن همه کلانتری های پلیس و پادگان های ارتشو بگیرن، اگه تظاهرات همگانی باشه، مثه سیل که هیچی نمیتونه جلوشو بگیره، جمهوری اسلامی هم نمیتونه سرکوب کنه تظاهراتو، و مردم میتونن سرنگون کنن جمهوری اسلامیو
Omid / 13 June 2017
ایران فقط زرتشت. و فرهنگ کهن ایران زمین.
farhaf / 27 August 2018
پسر شاه دیگه شاه نیست. یه زمانی پدرش شاه بود. حالا یک آدم معمولی است. فرح هم دیگه ملکه نیست.
بعد هم ما مملکت را به پهلوی ها نمی دیم. اونا ساواک آوردن و تمام نفت ما رو غارت کردن. به ما بدبختها پولی نمی دادند.
درسته در این رژیم هم بی پولی کشیدیم ولی این فرق می کند. شاه قبلی داشت و خودشون می خوردند و به ما نمی دادن
جمهوری اسلامی تحریم است و ندارد که بدهد
ناشناس / 28 October 2018
ناشناس خان این مقایسه ای بین رژیم های سابق و کنونی اتفاقا برعکس است.
رژیم شاه دزدی بود, اما هزار فامیل جا برای دزدی های کوچک دیگر غیر-خودی هم داشت.
در این رژیم از روز اول اگر غیر از خودی بودی ده شاهی هم بهت تعلق نمی گیرد.
برخورد رژیم اسلامی به عامهء مردم هم گسترش و تحمیل فقر است.
که این هم از روز اول در ج.ا. وجود داشته و ربطی به تحریم ها ندارد.
یکی نیس بگه, مگه چوپ تو آستینت کرده بودن که سفارت خونه بگیری و تحریم شی؟
در ضمن شما از کجز میدونید که ج,ا, ندارد تا بدهد؟
چطوره که وقتی به نهادهای مذهبی و سپاه و مدیران دزد فاسد میرسه, ج.ا. میلیونها میلیون و بیلیون ها بیلیون پول داره.
اما تا میرسه به مردم عادی یهو میشه داستان “ننه من غریبم” و تحریم است و مامورام و معذور و از این قبیل مزخرفات؟
آشنا / 28 October 2018
خطابم به آقایان دولتشاهی و زاهدی است!
بعنوان یک شهروند ایرانی، این کامنت را مینویسم درحالیکه شما و دیگرانی که آن نامه را نوشته و امضاء کردهاند را نمیشناسم. اما بند بند موارد گفته شده در نامه شما را در جهت سیاستهای جمهوری اسلامی میبینم. نمیدانم دلیل شما از این اختلاف افکنی چیست، هر چه که هست به نفع مردم ایران نیست. شاید بنفع خاک ایران باشد ولی نفع مردم در آن دیده نمیشود.
نکته بعدی اینکه، شما یا با موارد عنوان شده در قوانین حقوق بشر سازمان ملل متحد موافق هستید یا نیستید. اگر هستید نمیتوانید ملیتهای ایران را نادیده بگیرید. در تعاریف حقوق بین الملل از« ملت »، حتی بیش از اشتراک در زبان و تاریخ و فرھنگ، بر احساس تعلق جمعی و پیوند و ھمبستگی گروھی و نیز تعریفی که آنھا از ھویت اصلی خویش ارائه می دھند تاکید شده است. بنابراین، این واقعیت را که اگر نگوییم ھمه، حداقل بخش بزرگی از کردھا، آذریها و عربھا در ایران، چنان روح جمعی و پیوندھای مشترکی میان خود احساس می کنند، که خود را «ملت کُرد»، «ملت ترک» و یا «ملت عرب» بنامند.
این در حالی است که حق تعیین سرنوشت ملتھا، یکی از بنیادی ترین اصول حقوق بشر است که در منشور ملل متحد و نیز میثاق بین المللی حقوق مدنی-سیاسی به رسمیت شناخته شده و در دوران پسااستعمار نیز ھمچنان لازم الاجراست. لازم به ذکر است که تمامی اعضای جامعه بین المللی موظف به احترام و رعایت بی چون و چرای آن ھستند. بنابراین، اصل حق تعیین سرنوشت ملتھا، اصلی غیرقابل مناقشه است.
بنابراین اگر شما در دولت آینده ایران قصد دارید که ولیعهد خلع کنید و شاه مشروطه جدید را بر تخت بنشانید باید تکلیفتان را با جامعه بینالملل و مردم ایران روشن کنید که آیا به منشور ملل متحد و نیز میثاق بین المللی حقوق مدنی-سیاسی اعتقاد دارید یا نه!
ظاهراً با این تفاسیر بیان شده، آقای پهلوی باید انسان بسیار فهیم، دوراندیش و دانایی باشند، که چنین صحبتهایی کردهاند! ظاهراً ایشان به مسائلی احاطه دارند که شما از آن بیخبرید!
***البته فراموش نکنیم که مردم ایران دیگر هرگز حاضر نخواهند شد تمام مقدرات خود را برای مدت نامحدود به یک فرد (چه شاه، چه مُلا) بسپارند.
صدیق / 28 October 2018
آینده در انتظار بازگشت نظام پادشاهی مشروطه است و دیر یا زود اتفاق می افتد
ممد / 29 July 2019
راستش ممد جان دیشب منم همین خواب رو دیدم. امروز بعداز صبحانه رفتم پیش یه مامانی (چون خانومه) از طرفداران سلطت طلبی که هم فال قهوه میگیره و هم خواب رو تعبیر میکنه. ماجرای خواب دیشب رو بهش گفتم. یه فکری کردو گفت تعبیرش اینه: “شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی نُف نُف کند گه دانه دانه”. بمن ربطی نداره ممد جان این نظر او بود، تو خود دانی . امیدوارم هماره شاد زی.
مهربان / 27 August 2019
با درود
نامزدیِ جناب کیخسرو آرش گرگین برای پادشاهی اتفاق خوشحال کننده ایست که شورای سلطنت باید پیگیری کنند
محمد / 14 September 2020