مجلس ایران یک فوریت ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کرد. نمایندگان کرمانشاه در نامه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به این مصوبه حسن روحانی را در سفر به این استان همراهی نخواهند کرد.

ruhani
هشت نماینده استان کرمانشاه اعلام کردند که روحانی را در سفر به این استان همراهی نخواهند کرد

مجلس ایران صبح چهارشنبه ۲۳ تیر به یک فوریت لایحه ایجاد هفت منطقه ویژه اقتصادی در استان‌های ایلام، کردستان، گلستان،اردبیل، هرمزگان سیستان و بلوچستان و بوشهر رای مثبت داد.

این لایحه اما نارضایتی نمایندگان حوزه انتخابیه کرمانشاه را به دنبال داشت. به‌گونه‌ای که هشت نماینده این استان در اعتراض به لایحه دولت اعلام کردند که رئیس‌جمهوری را در سفر به کرمانشاه همراهی نخواهند کرد.

نمایندگان استان کرمانشاه پیش از این خواستار ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین شده بودند، اما در لایحه دولت نامی از این شهر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دیده نمی‌شود.

نمایندگان استان کرمانشاه همچنین یکی دیگر از خواست‌های خود را ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اورامانات اعلام کرده‌اند. تکمیل خط راه‌آهن کرمانشاه خواست دیگر هشت نماینده کرمانشاه عنوان شده است.

این نمایندگان خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند که با توجه به عدم تائید این خواست‌ها در هیئت دولت، او را در سفر به کرمانشاه همراهی نخواهند کرد.حسین تجری، نماینده قصرشیرین گفت: «این سفر هیچ مصوبه‌ای برای حل مشکلات مردم وجود ندارد و هیچ گشایشی برای استان در نظر گرفته نشده است.»

برپایه گزارش مرکز آمار ایران، کرمانشاه در سال گذشته از بیشترین نرخ بیکاری برخوردار بوده است. نرخ بیکاری در این استان ۲۳.۱ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر میانگین نرخ بیکاری ایران است. استاندار کرمانشاه اردیبهشت امسال بیکاری در این استان را بحرانی دانسته و گفته بود: «اشتغال صنعتی در استان بسیار پائین است».

لایحه مناطق آزاد تصویب می‌شود

لایحه دولت برای ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به دلیل اختلاف‌نظر نمایندگان در باره مکان ایجاد این مناطق در مجلس نهم به تصویب نرسید اما اکبر ترکان رئیس شورایعالی مناطق آزاد ایران پیش‌تر گفته بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته با مجلس دهم این لایحه تصویب خواهد شد.

جعفر آهنگران معاون امور مناطق ویژه اقتصادی صبح امروز گفت که مطمئن است که این لایحه این‌بار با اکثریت آراء تصویب خواهد شد. او هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری در مناطق مرزی ایران را «افزایش مبادله با همسایگان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی» عنوان کرد.

دولت در حالی بر ایجاد مناطق آزاد تجاری اصرار دارد که فعالیت اقتصادی و تجاری در این مناطق از معافیت مالیاتی برخوردار است و کارگاه‌های آن مشمول قانون کار نمی‌شوند. منتقدان مناطق آزاد تجاری می‌گویند که کارویژه اصلی این مناطق افزایش واردات کالاهای مصرفی است.

علاوه بر این ایجاد مناطق ویژه اقتصادی به افزایش هزینه زندگی برای بومیان ساکن در این مناطق و مهاجرت اجباری آنان انجامیده است.


در همین زمینه