زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در آستانه سفر خود به ایران وضعیت حقوق بشر و تهدید موجودیت اسرائیل در جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان
زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان

زیگمار گابریل روز شنبه ۳۰ آوریل / ۱۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه تحریریه روزنامه‌های آلمان (RND) از سفر خود به ایران صحبت کرد و وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را «پُر مسأله» عنوان کرد اما گفت نباید این موضوع را غیرقابل تغییر دانست.

گابریل روز دوشنبه دوم ماه مه / ۱۲ اردیبهشت، در رأس یک هیأت ۱۵۰ نفری اقتصادی متشکل از نمایندگان شرکتهای آلمانی به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به علاقه بسیار شرکت‌های آلمانی برای ایجاد رابطه اقتصادی تنگاتنگ با ایران، افزود: «اما شرکت‌های آلمانی نیز موظفند در سرمایه‌گذاری‌های خود به حقوق بشر [در ایران] نیز توجه کنند.»

گابریل گفت: «ما باید اساس را بر این قرار دهیم که جمعیت جوان ایران رابطه‌‌ای بدون تعصب و باز با غرب ایجاد کند.»

به‌گفته او «کسی که چشم‌انداز شغلی داشته باشد نه به لحاظ دینی و نه سیاسی، به تندروی گرایش پیدا نمی‌کند».

زیگمار گابریل در این مصاحبه همچنین گفت آلمان و اروپا علاقه دارند که ایران در آینده در ثبات و امنیت خاورمیانه نقش مثبت ایفا کند.

او گفت: «عادی‌سازی کامل رابطه با آلمان زمانی میسر است که ایران حق موجودیت اسرائیل را بپذیرد؛ همان‌طور که حق موجودیت دولت فلسطینی را باید به‌رسمیت شناخت.»

از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران و لغو تحریم‌ها علیه این کشور، آلمان تلاش دارد تا روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران ایجاد کند. زیگمار گابریل نخستین وزیر یک کشور غربی بود که درست پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ به ایران سفر کرد.

روز سه‌شنبه آینده او در نخستین نشست مشترک کمیسیون اقتصادی آلمان و ایران پس از ۱۵ سال شرکت خواهد کرد. آخرین نشست اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۰۱ در برلین برگزار شد.