شهر ساحلی مکلا در جنوب یمن به‌عنوان دژ القاعده، شاخه شبه‌جزیره عربی در این کشور به‌شمار می‌رود. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی می‌گوید ارتش یمن و نیروهای ائتلاف عربی به‌رهبری سعودی‌ها در یک حمله مشترک موفق شده‌اند که این شهر را از دست القاعده خارج کنند. به‌گفته این خبرگزاری، در این حمله ۸۰۰ نفر از نیروهای القاعده کشته شدند.

Yemen

بنا به این گزارش ارتش یمن با حمایت حملات هوایی ائتلاف عربی ۲۰۰ هزار نفر ساکن مکلا را از دست القاعده آزاد کردند. در این حمله همچنین گروهی از تروریست‌های القاعده گریختند.

القاعده، شاخه شبه‌جزیره عربستان (AQAP)، حضرموت، بزرگترین استان یمن را از یک سال پیش تقریباً به‌شکل کامل تحت کنترل خود در آورد. در مکلا نیروهای القاعده از جمله کنترل بندر و یک پایانه نفتی مهم را در دست داشتند.

شاهدان عینی گزارش داده بودند که القاعده در مکلا یک حکومت اسلامی با قوانین سخت‌گیرانه اسلامی و با پاسداران عفت عمومی و دادگاه اسلامی برپا کرده بودند.

شاخه شبه‌جزیره عربستان القاعده خطرناک‌ترین و قوی‌ترین شبکه تروریستی القاعده محسوب می‌شود. این گروه مسئولیت چندین عملیات تروریستی در آمریکا و همچنین حمله تروریستی به دفتر مجله طنز شارلی ابدو در پاریس را بر عهده گرفته است.

این نیروها از جنگ یمن بین شیعیان حوثی و نیروهای دولتی استفاده کرده و در ماه‌های گذشته سرزمین‌های وسیعی از این کشور را به تصرف خود در آورده بود. ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی از نیروهای دولتی.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ حملات هوایی خود به یمن را آغاز کرده است.

سازمان جهانی بهداشت پنج هفته پیش اعلام کرد که  از زمان آغاز مناقشه در یمن تاکنون بیش از ۶۲۰۰ تن کشته شده‌اند.