در میانه جنگ در سوریه بشار اسد انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که نیمی از جمعیت سوریه به‌دلیل ادامه جنگ گریخته‌اند و نمی‌توانند در آن شرکت کنند. این انتخابات تهدیدی برای مذاکرات صلح ژنو ارزیابی شده است.

Syria

صبح چهارشنبه ۱۳ آوریل / ۲۵ فروردین انتخابات پارلمانی در سوریه آغاز شد. ۳۵۰۰ کاندیدا قرار است برای ۲۵۰ کرسی پارلمان رقابت کنند.

مقامات سوریِ وفادار به اسد در کنار او از برگزاری این انتخابات پشتیبانی کرده‌اند. نمایندگان پارلمان سوریه نیز در آخرین نطق اسد در پارلمان برای او کف زدند. آن‌ها فریاد می‌زدند: «با روح و خونمان خود را قربانی تو می‌کنیم اسد.»

این بار نمایندگان با شعار «به‌خاطر کودکانمان که کشته شده‌اند به راهمان ادامه می‌دهیم» وارد کارزار انتخابات شده‌اند.

رژیم سوریه معتقد است در جریان جنگ پنج ساله در این کشور اکنون ورق به سود او برگشته است و برگزاری انتخابات پارلمانی نشان می‌دهد که بشار اسد می‌خواهد به راه خود ادامه دهد.

اسد در طول جنگ سه انتخابات برگزار کرد، از جمله انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری. اکنون نیز انتخابات بعدی آغاز شده است.

انتخابات کنونی سوریه از سوی اپوزیسیون این کشور تحریم شده و سازمان ملل نیز آن را به‌رسمیت نشناخته است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، انتخابات پارلمانی سوریه را «تحریک‌آمیز» خواند و دولت آلمان نیز آن را محکوم کرد.

مذاکرات صلح سوریه درست در همین روز چهارشنبه که انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می‌شود، در ژنو از سر گرفته خواهد شد تا درباره آینده سوریه تصمیم‌گیری کند. این سومین دور از این مذاکرات است که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

در ژنو درباره انتخابات واقعاً آزاد و اصلاحات لازم گفت‌وگو خواهد شد. نتایج این مذاکرات شامل حال همه سوری‌ها از جمله کسانی که در کشورهای همسایه و یا اروپا پناهنده شده‌اند، خواهد شد.

این مذاکرات نتیجه تصمیم شورای امنیت سازمان ملل در ماه دسامبر است که روسیه، هم‌پیمان اصلی سوریه نیز با آن موافقت کرده است.

رژیم و اپوزیسیون سوریه توافق کرده‌اند که مذاکرات صلح را بر پایه همین موارد به پیش ببرند و در چنین شرایطی بشار اسد انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند.