زاها حدید، نخستین زنی که جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد، در ۶۵ سالگی درگذشت. او شهرتی جهانی داشت و دومین ساختمان بلندمرتبه تهران را هم طراحی کرده است.

زاها حدید، معمار عراقی‌تبار بریتانیایی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۲۰۰۴
زاها حدید، معمار عراقی‌تبار بریتانیایی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۲۰۰۴

زاها حدید، معمار عراقی‌تبار بریتانیایی در میامی، در اثر سکته قلبی درگذشت. بی‌بی‌سی جهانی اعلام کرده است که حدید به خاطر درمان بیماری ریوی در بیمارستانی در میامی بستری شده بود که سکته قلبی بر او عارض شد.

برخی از بناهایی که زاها حدید طراحی کرده از شهرتی جهانی برخوردار است. کارشناسان معماری اعتقاد دارند که بناهای او از ویژگی سنیتیک و سیال برخوردارند و مثل این است که در طبیعت در حال سیلان و جاری شدن‌اند.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان از بناهای زیر یاد کرد:

  • ایستگاه آتش‌نشانی ویترا (۱۹۹۴)، ویل ام راین، آلمان
  • سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبروک، اتریش
  • ساختمان مرکزی ب‌ام‌و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
  • مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
  • ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
  • ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبروک، اتریش
  • مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
چشم‌اندازی از عمارت بلندمرتبه و در دست ساخت هتل پاسارگارد تهران
چشم‌اندازی از عمارت بلندمرتبه و در دست ساخت هتل پاسارگاد تهران

زها حدید در ایران هم اثری از خود به یادگار گذاشته است: هتل – آپارتمان پنج ستاره پاسارگاد فرشته در  تهران که در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و قرار است در سال ۱۳۹۷ به پایان برسد، اما از هم‌اکنون منتقدان زیادی دارد. این عمارت برای ۴۴ طبقه مجوز ساخت گرفته، اما محاسبات و طراحی آن برای ۵۷ طبقه است و به این ترتیب بلندمرتبه‌ترین ساختمان تهران بعد از برج میلاد خواهد بود. منتقدان می‌گویند ۴۰ طبقه این عمارت اضافی‌ست.

زاها حدید منتقدان دیگری هم دارد. شون گریفیث، استاد معماری اعتقاد دارد که آثار زاها حدید مانند یک ظرف خالی‌اند که به سادگی در خدمت هر ایدئولوژی‌ و هر حکومتی قرار می‌گیرند. مایک ادن، کارشناس تاریخ هنر بر زاها حدید خرده گرفته است که او در طراحی‌هایش به نیازهای انسان در فضاهای عمومی در زندگی شهری توجه نمی‌کند و برای اثبات این نظر به موزه ماکسی در رم از طراحی‌های او اشاره می‌کند. ادن بر آن است که حداد در طراحی این بنا خصلت دموکراتیک هنر را یکسر نادیده گرفته است.

زاها حدید در سال ۲۰۰۴ جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد. از این جایزه به عنوان مهم‌ترین جایزه معماری جهان و به یک معنا نوبل معماری یاد کرده‌اند. او تنها زنی‌ست که این جایزه را به دست آورده.