محمدجواد ظریف در واکنش به نامه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به سازمان ملل درباره آزمایش‌های موشکی ایران گفت این آزمایش‌ها در قطعنامه سازمان ملل منع نشده و ایران از قدرت نظامی خود فقط برای دفاع استفاده می‌کند.

Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif addresses the media during a news conference in Vienna

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در صفحه توئیتر خود کسانی که ایران را به رفتار تحریک‌آمیز متهم می‌کنند فراخوانده تا جمله فرمانده سپاه پاسداران را تکرار کنند که ایران «به‌جز برای دفاع»، از قدرت نظامی استفاده نخواهد کرد.

او افزوده است: «نه برجام و نه قطعنامه شورای امنیت، ایران را از کار بر روی موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند منع نمی‌کند. متون را بخوانید؛ انگلیسی ساده است و نه متون فنی حقوقی.»

برخلاف نظر محمدجواد ظریف، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به سازمان ملل موشک‌های مورد آزمایش ایران را قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای دانسته و گفته‌اند این موضوع قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند.

آن‌ها خواهان «پاسخ‌های مناسب» سازمان ملل به این اقدامات ایران شدند.

بیشتر بخوانید: چهار کشور غربی آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل دانستند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز روز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس ژنو درباره پناهجویان سوری، آزمایش‌های موشکی ایران را «موجب نگرانی و هراس» دانست و افزود مجازات‌ها در این‌باره به اعضای شورای امنیت بستگی دارد.

وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود با بیان این‌که «ایران در ۲۵۰ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده»، افزوده است که اگر ایران در زمان جنگ با عراق به موشک دسترسی داشت صدام حسین جرأت حمله به ایران را پیدا نمی‌کرد.

ظریف در سفر اخیر خود به استرالیا نیز گفته بود ایران همچنان به توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود ادامه می‌دهد و این تجهیزات دفاعی ربطی به سلاح هسته‌ای ندارند. او همچنین گفته بود آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران برای هشت سال ادامه خواهد داشت.

در همین حال وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی آزمایش‌های موشکی ایران را ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ندانست و گفت هیچ مدرکی که نشان دهد موشک‌های بالستیکی مورد آزمایش ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، وجود ندارد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ایران را از آزمایش موشک‌های بالستیک منع نکرده است.