پلیس اسکاتلند یارد برای یافتن عاملان تعرض جنسی به زنان کلن به کمک پلیس ‌آلمان آمده است. کارشناسانی که مهارت‌های استثنایی برای شناسایی چهره‌ افراد در انبوه جمعیت دارند، سرگرم بررسی تصاویر موجود از شب واقعه هستند.

Köln

سخنگوی دادستانی کلن، جمعه ۲۲ ژانویه از کمک کارشناسان اسکاتلند یارد برای شناسایی عاملان احتمالی تعرضات جنسی در کلن خبر داد و گفت: «همکاران در انگلستان، دارای سال‌ها تجربه فنی در بررسی تصاویر ویدئویی هستند.» تصاویر مورد اشاره به فیلم‌هایی مربوط هستند که با موبایل از اتفاقات شب سال نو در برابر ایستگاه مرکزی قطار کلن گرفته شده‌اند.

طی این همکاری قرار است از افراد معروف به «Super Recognizer» هم استفاده شود. قابلیت ویژه این متخصصان در «از یاد نبردن چهره افراد و شناسایی مجدد» آنهاست. طبق گزارش پلیس کلن آنها قادر هستند به کمک حافظه خاص خود، چهره‌های موجود در ویدئوهای ضبط‌شده از جمعیتی بزرگ را مجددا شناسایی کنند.

چنین استعدادی در انسان‌ها بسیار نادر است و طبق پژوهش‌های علمی تنها یک درصد جمعیت جهان از آن برخوردارند. مهارت و قابلیت این افراد بسیار فراتر از نرم‌افزارهای تشخیص چهره است که فقط در مورد ویدئوهایی با کیفیت بسیار بالا نتیجه مطلوب را ارائه می‌دهند.

پلیس کلن می‌گوید دو کارشناس انگلیسی در حال حاضر سرگرم بازبینی ۳۱۳ ویدئو و فایل تصویری هستند.

در واپسین ساعات ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ و هنگام تحویل سال نوی میلادی، شمار زیادی از مردان حاضر در محوطه روبروی ایستگاه مرکزی قطار کلن، به مزاحمت و تعرض جنسی، جیب‌بری و تهدید زنان مبادرت کردند. اداره پلیس جنایی فدرل آلمان با اتکاء به تحقیقات انجام شده می‌گوید این شکلی از بزه‌کاری گروهی بوده که نمی‌توان آن را سازماندهی شده و با قرار قبلی دانست.

تا کنون ۹۹۳ فقره شکایت حقوقی از تعرضات شب واقعه در کلن ثبت شده‌اند.