روابط عمومی کل سپاه پاسداران با صدور یک اطلاعیه اعلام کرد که غیرعمدی‌ بودن ورود شناورهای آمریکایی محرز شده و تفنگداران بازداشت شده آزاد شده‌اند.

تفنگداران آمریکایی
عکسی که خبرگزاری فارس از ملوان‌های آمریکایی منتشر کرده است.

ده تفنگدار آمریکایی که عصر سه‌شنبه در حوالی جزیره فارسی در خلیج فارس دستگیر شده بودند، صبح چهارشنبه ۲۳ دی آزاد شده‌اند. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای به مناسبت آزادی این افراد نوشته است: «در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر “ترومن” آمریکا و ناوگروه هواپیمابر “شارل دوگل ” فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناوگروه هواپیمابر آمریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.»

در بخشی از این اطلاعیه آمده که در شناورهای آمریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین وجود داشت اما پس از بررسی‌‌های فنی و عملیاتی و در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی، روشن شد که ورود آنها به آب‌های جمهوری اسلامی سهوی و غیر عمدی بوده است.

مقامات سپاه گفته‌اند که تفنگداران یاد شده پس از تعهد آمریکایی‌ها در عدم ارتکاب اشتباهات مجدد، در آب‌های بین‌المللی رها شدند.

تفنگداران آمریکایی
عکس از خبرگزاری تسنیم

صبح چهارشنبه، سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران درباره توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت ۱۰ ملوان تبعه این کشور در آب‌های خلیج فارس گفته بود آزادی آن‌ها گمانه‌زنی است اما اگر معلوم شود کار آن‌ها عمدی نبوده، برخورد دیگری صورت خواهد گرفت: «اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آن‌ها مشخص شود که ورود آن‌ها به‌منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعاً مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.»

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته است که این دو شناور به دلیل “خرابی سیستم‌های ناوبری” وارد آب‌های ایران شده بودند.

خدمه شناورهای آمریکایی، ۹ مرد و یک زن بودند.

بیشتر بخوانید: دو شناور آمریکایی در آب‌های خلیج فارس توقیف شدند