بر همگان واجب است که پای مطالب ما کامنت بگذارند. اما این فریضه اصولی دارد. توضیح المسائل کامنت‌‌نویسی:

comments

بخش نظرات یا آنچه در زبان اینترنتی به آن «کامنت» می‌گویند، همانند بسیاری از سایت‌های دیگر در سایت «زمانه» و در صفحات مرتبط به این رسانه در شبکه‌های اجتماعی، جایی است که کاربران نسبت به محتواهای منتشر شده واکنش نشان می‌دهند، نظرشان را می‌نویسند، انتقاد می‌کنند یا پیشنهاد ارائه می‌کنند.

هدف از کامنت چیست؟

چگونگی استفاده کاربران از فضاهای تعاملی بخش نظرات بسته به میل و سلیقه آن‌ها برای اظهار نظر در رابطه با محتوایی خاص است. کاربران ممکن است که متنی بنویسید، عکسی را به متنی متصل کنند یا از انواع روش‌های چند رسانه‌ای برای نظر دادن و واکنش نشان دادن استفاده کنند.

رفتار اظهار نظر از سوی کاربران به هر حال تعاملی است با محتوا، با دیگر کاربران و با کسی که ناظر بخش نظرات. و این ناظر به زبان طنز کاربری همان «سانسورچی کامنت‌ها» است. من یکی از «ناظران نظرهای کاربران» در سایت رادیو زمانه و در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با این رسانه هستم و این مطلب در مورد رفتار اظهار نظر و تجربیات من در این شغل است.

کمال مطلوب تولیدکننده محتوا (نویسنده، برنامه‌ساز، فیلم‌ساز، عکاس) معمولاً این است که نظر کاربر مرتبط با محتوا باشد. اما کاربران معمولاً با توجه به ایده‌آل‌ها یا انتظارهای تولیدکننده محتوا عمل نمی‌کنند. در «زمانه» ما از همه نظرات کاربران استقبال می‌کنیم. اما به طور ویژه از کاربرانی که در حال گفت‌وگو با محتوا هستند، مرتبط با محتوا نظر می‌دهند، محتوا را نقد می‌کنند، گاهی اشکال‌های سایت یا محتوا را به ما گوشزد می‌کنند یا خبر فوری‌ای را از طریق بخش نظرات به ما می‌رسانند، ممنون هستیم.

هدف «زمانه» بیش از هر چیز ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و تعامل بین دریافت‌کنندگان محتوا – یعنی شما کاربران – خود رسانه و تولیدکنندگان محتواست. اما ما دوست داریم که خود کاربران نحوه استفاده از فضاها را مشخص کنند. پس با ما همیشه در تماس باشید و به ما بگویید که مایل هستید چگونه از فضاهای تعاملی استفاده کنید.

قوانین انتشار نظرات کاربران

بیشتر رسانه‌ها، با توجه به اینکه در چه کشوری به ثبت رسیده‌اند، چند ماده قانونی برای استفاده کاربران از بخش نظرها دارند. معمولاً از کاربران می‌خواهند که قبول کنند که در هنگام فرستادن نظر:

  • مرتبط با محتوا، حرفی داشته باشند و ایراد غیرمنصفانه نگیرند؛
  • به شخص یا گروهی توهین نکنند، تهمت نزنند و تجاوز به حریم خصوصی فردی نکنند؛
  • مراقب باشند که نظرشان حاوی الفاظ یا محتواهای چندرسانه‌ای نباشد که دیگری را تحقیر می‌کند یا ناسزای تحقیری محسوب شود.
  • به آدرس‌های اینترنتی «لینک» ندهند (این بیشتر از هر چیزی برای حفظ امنیت کاربران در مقابل بدافزارها و ویروس‌هاست. حتی بهترین نرم‌افزارهای امنیتی هم نمی‌توانند از شما و رایانه‌تان محافظت کنند اگر چنانچه شما روی لینک ناامنی کلیک کنید).

نظارت بر بخش نظرات در خود سایت زمانه وظیفه قانونی ماست. در شبکه‌های اجتماعی‌ای که رادیو زمانه حساب دارد اما نظارت شبانه‌روزی بر رفتار همه کاربران ناممکن است. تیم شبکه‌های اجتماعی رادیو زمانه سعی می‌کنند که نظراتی که حاوی توهین و تهمت هستند را تا جای ممکن پاک کنند.

مرزهای توهین و تهمت و افترا

قضاوت در مورد توهین می‌تواند وابسته به طرز تفکر شخص فرد باشد. توهین در «زمانه» دقیقاً یعنی چه و توهین به چه کسانی منجر به عدم انتشار نظر کاربران می‌شود؟

در «زمانه» ما مشکلی نداریم اگر کاربران مایل باشند به کسانی که چهره عمومی محسوب می‌شوند و در مقام قدرت هستند – به‌طور ویژه سیاست‌مداران – ناسزا بگویند. اما اینکه کاربران دقیقاً چه کلمه یا ناسزایی را انتخاب می‌کنند برای ما مهم است. آیت‌الله خامنه‌ای، بنیامین نتانیاهو یا هر سیاست‌مدار دیگری را «احمق» یا «کوته‌فکر» بخوانید، نظر شما منتشر می‌شود.

اما اگر چنانچه ناسزایی که انتخاب می‌کنید سویه‌ای داشته باشد که نژادپرستانه، ضد ناتوانان یا کم‌توانان، ضد زن، ضد دگرباشان جنسی، ضد اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی محسوب شود، کامنت را منتشر نخواهیم کرد. این به این دلیل است که «رادیو زمانه» رسانه اقلیت‌هاست و ما به خشونت‌های زبانی به اقلیت‌ها حساس هستیم. به همین دلیل اگر کسی دین و مذهب بنیامین نتانیاهو را تحقیر کند یا فحشی جنسیتی به خامنه‌ای بدهد، کامنت او منتشر نخواهد شد؛ چرا که در اینجا توهین تنها به یک سیاست‌مدار نیست، بلکه به واسطه تحقیر اقلیت‌هاست.

مرز تهمت و افترا مشخص است: اگر اطلاعات ثابت نشده‌ای در مورد شخص یا گروهی ثالث در بخش نظرها بیاید و به این شخص تهمت یا افترایی زده شود، «زمانه» نظر را منتشر نخواهد کرد.

این به این مفهوم نیست که ما مطالبی که شما می‌فرستید را دنبال نمی‌کنیم. در بسیاری از موارد کاربران سرنخ سوژه‌های خبری‌ای را که نیازمند کار میدانی و پژوهشی هستند به روزنامه‌نگاران می‌رسانند. از کاربرانی که چنین سوژه‌هایی را مطرح می‌کنند ممنون هستیم. اما تا زمانی که مستقلاً نتوانیم در مورد صحت موضوع از منابع مختلف تحقیق کنیم، موضوع را پوشش نخواهیم داد و از انتشار نظر کاربر هم که حاوی تهمت یا افتراست معذوریم.

جریان ستاره‌ها و نقطه‌چین‌ها چیست؟

گاهی نظری به دست ما می‌رسد که حاوی نکات قابل انتشار است اما کاربر در یک یا دو جا، از قوانین تخلف کرده است. معمولاً برای اینکه نظر از بین نرود، ما بخش‌هایی را که خلاف قوانین زمانه‌اند با نقطه‌چین یا علامت ستاره پاک می‌کنیم و بخش‌های دیگر نظر منتشر می‌شوند.

همچنین انتشار نظرات هم تابع مقررات «زمانه» و هم قوانین کشور هلند است. در رادیو زمانه ما به‌ویژه نسبت به «قلدری در فضای آنلاین» یا چیزی که این روزها در ادبیات اینترنتی «سایبر بولی» کردن نام‌گرفته حساس هستیم.

گاهی ما نظراتی دریافت می‌کنیم که حاوی توهین مستقیمی نیستند اما با کینه‌توزی تولیدکنندگان محتوا یا دیگر کاربران را هدف قرار می‌دهند. «زمانه» از نقد استقبال می‌کند اما مقابل خشونت کلامی نسبت به تولیدکنندگان محتوا و دیگر کاربران می‌ایستد. این هم ممکن است موجب شود که برخی از بخش‌های نظرات شما حاوی نقطه‌چین یا ستاره شوند.

آخرین کلام این است که کاربری که نظری برای نشر در «زمانه» می‌فرستد تضمین می‌کند که آن مطلب به کسی توهین نمی‌کند، حقوق قانونی کسی را ضایع نمی‌کند، به حریم خصوصی کسی تجاوز نمی‌کند. «زمانه» نظری را نشر نمی‌دهد که استنباط شود در آن کسی یا کسانی، گروهی، یا گروه‌هایی به‌صورتی دلخواه و بی‌پایه در مقام مظلوم یا در مقام ظالم نشانده شده‌اند، با دسته‌بندی‌های دلخواه و تابع میل فردی یا گروهی، امتیازآور شده‌اند یا متهم شده‌اند که صفاتی کاملاً ناپسندیده و منفی دارند.

در کنار همه این قوانین، نظرات «کاربران» برای زمانه بسیار مهم است. تعامل با مخاطب، اهمیت دادن به نظرات، انتقادات و پیشنهادات مخاطب‌ها رمز موفقیت هر رسانه‌ای است.