احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران افزایش کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس را «مبهم» خواند و گفت برخی از داوطلبان حتی عربی را درست نمی‌خوانند.

احمد جنتی در نماز جمعه تهران کفت تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط مردم «در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد»
احمد جنتی در نماز جمعه تهران کفت تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط مردم «در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد»

احمد جنتی، امروز جمعه چهارم دی‌ماه در نماز جمعه تهران انتخابات پیش رو را مهم دانست و آن را «کاملاً آزاد» خواند اما گفت: «متأسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است.»

جنتی با طرح این پرسش که «آیا واقعاً افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟» افزود: «برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟»

او گفت این موضوع درباره کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس هم صدق می‌کند.

نگرانی از افزایش تعداد کاندیداها در انتخابات خبرگان پیش از این از سوی محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان نیز مطرح شده بود. یزدی روز پنج‌شنبه گفته بود «این تعداد زیاد کاندیداها به نظر می‌رسد اهداف دیگری را دنبال می‌کند». در پاسخ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت از تعداد زیاد کاندیداهای مجلس خبرگان نگران نیست.

بیشتر بخوانید: پاسخ وزیر کشور به محمد یزدی: نگران تعداد زیاد کاندیداهای مجلس خبرگان نیستیم

«چه کسی گفته صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند»

احمد جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پرداخت و گفت: «عده‌ای می‌گویند صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند. من نمی‌دانم این فرهنگ از کجا آمده است؟ می‌گویند مردم به هر کسی رأی می‌دهند یعنی صلاحیت آن فرد را قبول کرده‌اند و به کسی که رأی ندادند هم به معنای آن است که صلاحیت آن فرد را قبول نکرده‌اند. این سخنان به چه معناست؟ این به معنای آن است که قانون را باید کنار بگذاریم، شورای نگهبانی نباید در کار باشد بلکه به اختیار مردم بگذاریم.»

او تأکید کرد که تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط مردم «در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد» و «در هر کجای دنیا تشکیلاتی وجود دارد» اما برای این سخن خود نمونه‌ای ذکر نکرد.

او گفت: «در ایران هم این شورای نگهبان است که صلاحیت کاندیداها را باید احراز کند؛ در دنیا هم وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود مراکزی وجود دارد که نظارت می‌کنند و صلاحیت افراد را بررسی می‌کنند.»

احمد جنتی این‌که برخی می‌گویند تأیید «کامل» کاندیداها توسط شورای نگهبان «حق‌الناس» است را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «برخی شیاطین این موضوع را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مدام گفتند حق‌الناس است. به این معنا که هر کسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تائید شود، پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود؟!»

«حق‌الناس» در اصطلاح فقهی به‌معنای «حق مردم» است تا از «حق‌الله» تفکیک شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این اصطلاح را برای شرکت بیشتر مردم در انتخابات به‌کار برد و گروهی از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را به محدودیت‌های کمتر در تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات تعبیر می‌کنند.

جنتی در این‌باره گفت: «اگر کسی به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کرد و متوجه شد که کاندیدایی به دلیل آن‌که رعایت اسلام را نمی‌کند و صلاحیت ندارد، آیا در این مورد حق‌الناس از بین رفته است؟! این فرد حقی ندارد، حق را کسی دارد که شرایط ورود به انتخابات را داشته باشد.»

موضوع رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات مختلف در ایران همواره مناقشه‌برانگیز بوده است. اصلاح‌طلبان معتقدند شورای نگهبان به‌دلیل گرایش‌های سیاسی محافظه‌کارانه‌اش موانعی بر سر راه حضور نیروهای اصلاح‌طلب ایجاد می‌کند، در مقابل اصولگرایان خواهان تنگ‌تر شدن معیارهای تأیید صلاحیت‌ داوطلبان بوده‌اند.

از فردا (شنبه) بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات آغاز می‌شود و شورای نگهبان بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را از تاریخ ششم دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه انجام خواهد داد. نظر نهایی شورای نگهبان پس از پایان بررسی‌ها به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس در روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.