سرگئی چمزوف، مدیرکل شرکت صنایع دفاعی دولت روسیه (روس تک) اعلام کرد که این کشور قرارداد فروش سامانه موشکی اس – ۳۰۰ را با ایران امضا کرد.

پدافند موشکی اس – ۳۰۰ یکی از قوی‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است.
پدافند موشکی اس – ۳۰۰ یکی از قوی‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است.

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، روز دوشنبه ۹ نوامبر / ۱۸ آبان سرگئی چمزوف در نمایشگاه بین‌المللی ۲۰۱۵ صنایع هوا – فضای دوبی ضمن اعلام این خبر افزود: «فاز نخست این قرارداد اجرا شده و ایران شکایت خود را از روسیه پس گرفته است.»

این گزارش می‌افزاید «قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس – ۳۰۰ نه تنها به امضا رسید که به اجرا نیز درآمد.»

طبق توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس – ۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌ پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد.

در قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ علیه برنامه اتمی ایران تصویب شد، فروش ادوات سنگین نظامی از جمله سیستم‌های ضد هوایی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل، به ایران ممنوع اعلام شده است.

به همین دلیل نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در شهریور ۱۳۸۹ اعلام کرد که روسیه سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۳۰۰ را به ایران عرضه نخواهد کرد.

در پی فسخ قرارداد ایران، روسیه را به شکایت تهدید کرد و هم‌زمان از ساخت سامانه مشابه در داخل کشور خبر داد.

در ماه فروردین / آوریل سال جاری، پس از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اجازه فروش سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران را که شش سال ممنوع شده بود صادر کرد.

پدافند موشکی اس – ۳۰۰ یکی از قوی‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است.

سیستم‌های اس – ۳۰۰ ویژه دفاع از مؤسسه‌های صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حمله‌های هوایی و فضایی هستند.

این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه‌ترین مدل سیستم اس – ۳۰۰ می‌تواند هواپیماهای مهاجم را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند.

دسترسی ایران به سامانه پیشرفته موشکی اهمیت استراتژیک دارد و می‌تواند افزون بر تقویت قدرت دفاعی این کشور، قدرت مانور ایران در تهدیدها و تبلیغات متقابل منطقه‌ای را بالا ببرد.

بیشتر بخوانید:

سامانه موشکی «اس-۳۰۰» و استفاده روسیه از کارت ایران

پوتین ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران را لغو کرد