وزارت‌خانه‌های دفاع آمریکا و روسیه برای پیشگیری از برخورد احتمالی جنگنده‌هایشان در حریم هوایی سوریه توافق‌نامه‌ای امضا کردند. پنتاگون می‌گوید این توافق به معنای همکاری دو کشور در سوریه نیست.

Russia Syria USA

شامگاه سه‌شنبه ۲۰ اکتبر، وزارت دفاع آمریکا از امضای یک توافق‌نامه هوایی با روسیه خبر داد. هدف این موافقت‌نامه جلوگیری از هرگونه تصادم جت‌های دو کشور در جریان عملیات هوایی در سوریه است. کارشناسان دو کشور قبلا از طریق ویدئوکنفرانس با یکدیگر در باره مخاطرات و امنیت پرواز جنگنده‌هایشان در سوریه صحبت کرده‌ بودند.

آناتولی آنتونف، معاون وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری ریا نووستی گفته است که این توافق شامل مقررات و قواعدی برای ممانعت از تصادم هواپیماهای دو کشور است. قرار شده که هواپیماهای روسی و ‌آمریکایی بیشتر از میزان معینی به یکدیگر نزدیک نشوند.

پنتاگون می‌گوید یک کارگروه روسی-آمریکایی در امر رعایت این توافق با یکدیگر همکاری خواهند کرد. سخنگوی پنتاگون یاد‌اوری کرده که این مذاکرات به معنای همکاری آمریکا و روسیه در سوریه نیست.

بیشتر بخوانید: خطر تصادم جت‌های روسی و ‌آمریکایی در حریم سوریه

یک هفته پیشتر قرار بود برای هماهنگی و ساماندهی عملیات هوایی دو کشور در سوریه، هیاتی به سرپرستی دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه به آمریکا برود اما ایالات متحده اجازه سفر این هیات واشنگتن را نداد. اعزام این هیات می‌توانست پیامی باشد که مسکو، توافق با آمریکا در این عرصه را چقدر مهم تلقی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آمریکا تمایلی به هماهنگی با روسیه در مناقشه سوریه ندارد

پنتاگون روز چهارشنبه ۷ اکتبر اعلام کرده بود ماموریت دو حنگنده اف-۱۶ علیه مواضع داعش در سوریه، به خاطر پرهیز از تصادم احتمالی با جت‌های روسی انجام نشد. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت هواپیماهای متعلق به «ائتلاف ضد داعش» ناچار شدند مسیر خود را برای جلوگیری از برخورد با یک جت روسی تغییر دهد: «هواپیماها چنان به هم نزدیک بودند که می‌توانستند سرنشینان یکدیگر را ببینند.»

ائتلاف نظامی ضد داعش به رهبری آمریکا از حدود یک سال قبل تاکنون، مواضع داعش در سوریه را بمباران می‌کند. روسیه نیز از اواخر ماه سپتامبر، عملیات هوایی در سوریه را آغاز کرده است.

روسیه می‌گوید این عملیات متوجه مواضع داعش هستند اما آمریکا مسکو را متهم می‌کند به این که برای تقویت رژیم اسد، مواضع شورشیان نزدیک به غرب را هدف می‌گیرد.