محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر گفته است که ماجرای دست دادنش با باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل کاملاً تصادفی رخ داده است.

Mohammad-Javad-Zarif

ظریف در پاسخ به این سئوال که «آیا می‌دانستید اوباما قصد دارد به سوی شما بیاید و با شما دست بدهد»، گفت: «خیر، اصلاً مرسوم نیست که رؤسای دولت‌ها برای دست دادن با وزیران خارجه برنامه‌‌ای داشته باشند. این کار برای آن‌ها حتی توهین‌آمیز است.»

اوباما و ظریف، ۲۸ سپتامبر / ۶ مهرماه در سازمان ملل با یکدیگر روبه‌رو شدند و با هم دست داده‌ و گفت‌وگو کردند.

در پی این اقدام مخالفان دولت و توافق هسته‌ای آن را محکوم کردند و حتی تجمعاتی نیز علیه آن برگزار کردند.

ظریف در توضیح ماجرا به نیویورکر گفت: «اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم که به سالن مجمع عمومی بازگردد. زمانی که از سالن خارج می‌شدم اوباما به دلیلی که نمی‌دانم، داشت به سالن مجمع عمومی وارد می‌شد و با هم روبه‌رو شدیم. این کاملاً تصادفی بود.»

وزیر امور خارجه ایران درباره پیامدهای این مسأله برای او در ایران گفت: «[این اقدام] در داخل کشور برایم هزینه‌هایی داشته، با این حال هر کاری که می‌کنم در کشورم برایم هزینه دارد و این مورد نیز مورد متفاوتی نیست.»

از ظریف درباره دلیل عدم تمایل حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، به دیدار با باراک اوباما در سفر اخیر به نیویورک پرسیده شد و او پاسخ داد که چنین اقداماتی اولویت ایران نیست.

ظریف اجرای توافق هسته‌ای را مهم دانست و افزود: «بهتر است کارهایی نکنیم که وضعیت را پیچیده می‌کند. آن‌چه برای ما مهم است محتوا است نه ظاهر و عکس گرفتن با هم.»

دو سال قبل و پیش از دور تازه مذاکرات هسته‌ای تهران و غرب حسن روحانی پس از گذشت بیش از ۳۰ سال قطع کامل روابط سیاسی ایران و آمریکا، با باراک اوباما به طور تلفنی گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگوی تلفنی باعث خشم محافظه‌کاران در ایران شد.

محمدجواد ظریف همچنین گفت اجرای درست توافق هسته‌ای فرصتی برای ایجاد اعتماد میان ایران و آمریکا فراهم می‌کند که در حل دیگر مسائل میان دو کشور نیز کمک خواهد کرد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ایجاد رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به مسئولان حکومتی هشدار داده است.

خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه خود با جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه، مذاکره با آمریکا را ممنوع و مضر خواند. او گفت: «مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی یعنی نفوذ؛ می‌خواهند راه را باز کنند برای تحمیل.»

بیشتر بخوانید: خامنه‌ای: مذاکره با آمریکا باز کردن راه نفوذ است

روابط سیاسی ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ قطع شده است.