پس از چهار سال قفل سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا در تهران و لندن باز شد و روابط دو کشور در سطح کاردار شکلی عادی به خود گرفت. فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا که با یک گروه اقتصادی و سیاسی به تهران رفته بود، ابراز امیدواری کرد که بازگشایی سفارتخانه‌ها گامی مهم در بهبود روابط دو جانبه باشد.

ROHANI hAMOND

وزیر خارجه بریتانیا گفت: « این بدان معنی نیست که روی همه موارد توافق داریم. بین ما بی‌اعتمادی وجود دارد و مسایل مختلفی که در باره آن‌ها  دوکشور اختلاف نظر دارند. ما خیلی محتاطانه روابط خود را از سرگرفته‌ایم و بررسی می‌کنیم ببینیم تا کجا پیش می‌رویم.»

روابط دیپلماتیک لندن تهران از چهار سال پیش که سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران و اقامتگاه دیپلمات‌ها و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک هدف گروهی موسوم به دانشجویان معترض به سیاست‌های لندن قرار گرفت، قطع شد. بریتانیا پس از تعطیل سفارت خود، دیپلمات‌هایش را به لندن باز گرداند و به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی نیز دستور داد خاک این کشور را ترک کنند.

روز یکشنبه (۲۳ اوت/اول شهریور) وزیر خارجه بریتانیا پس از کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف، با وزیر نفت و نیز رییس بانک مرکزی ایران دیدار و گفت وگو کرد. فیلیپ هاموند دوشنبه و پیش از ترک تهران، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ملاقات کرد.

روحانی در این دیدار ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو کشور بر مبنای اعتماد متقابل بازسازی شود و به سطح قابل قبولی برسد. او گفت نباید در گذشته‌های تاریخی باقی ماند: «در شرایط فعلی مسئولان دو کشور وظیفه بزرگتری به دوش دارند تا روابط را بر مبنای اعتماد متقابل بازسازی کنند و به سطح قابل قبولی برسانند.»

یشتر بخوانید: «ایران و بریتانیا هیات بانکی مبادله می‌کنند»

روزنامه‌های تهران در تیترهای نخست خود بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران را تحولی در روابط تهران – لندن توصیف کرده‌اند اما برخی از رسانه‌ها، مخالفت خود با تنش‌زدایی را پنهان نساخته‌اند. روزنامه رسالت تیتر زد: «کسی از بازگشت روباه پیر خوشحال نیست.» کیهان نیز نوشت: بازار هشتاد میلیونی هدیه به سردمدار تحریم‌های بانکی. روزنامه‌های بریتانیایی هم دو برداشت متفاوت از گفته‌های هاموند در تهران و لندن را مورد توجه قرار داده‌اند.

Zarif Hamond

پرسش‌های مهم روز بدین قرارند:

●  وزیر خارجه بریتانیا بازگشایی سفارت کشورش در تهران را یک لحظه تاریخی توصیف کرد. این بازگشایی چه اهمیتی دارد؟ آیا این به معنای عادی شدن روابط و فراموش شدن ماجرای اشغال است؟

● پیامدهای برقراری روابط،  از سرگیری دادو ستدهای بازرگانی و یا سرمایه گذاری خارجی خواهد بود که تهران به آن نیاز دارد ؟

● چه هنگام می‌توان از عادی شدن روابط سخن گفت؟

●  آیا تحولات اصلی، پس از تعیین تکلیف توافق اتمی در تهران و واشنگتن صورت خواهند گرفت؟

رادیو زمانه این پرسش‌ها را با امیر طاهری روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی و خانم شهران طبری روزنامه‌نگارو تحلیل‌گر مسایل بریتانیا و عضو موسسه پژوهشی لگاتوم در میان گذاشت.

بیشتر بخوانید: ملاحظات بریتانیا برای بازگشایی سفارتش چیست؟

ایران به بریتانیا غرامت می‌پردازد

بازگشایی سفارت بریتانیا و بن‌بست پرداخت تاوان

بازگشایی سفارت بریتانیا به شرط حل «برخی ملاحظات»