شورای امنیت سازمان ملل پس از دو سال طرح جدیدی را برای صلح در سوریه به تصویب رساند. تمام اعضای شورای امنیت، از جمله روسیه، به این طرح رأی مثبت دادند.

UN-Security

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه مشترکی، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از «راه‌اندازی یک روند سیاسی به رهبری سوریه به سوی انتقال سیاسی‌ای که آمال مشروع مردم سوریه را در بر گیرد» استقبال کردند.

این انتقال شامل «استقرار یک بدنه هدایت‌کننده ویژه با قدرت کامل» خواهد بود که «باید بر پایه رضایت متقابل و اطمینان از تداوم فعالیت نهادهای دولتی [سوریه]» شکل گیرد.

طرح تصویب‌شده باید از ماه آینده شکل‌گیری خود را آغاز کند.

بر این اساس چهار گروه کاری درباره موضوعات امنیت و حفاظت، مبارزه علیه تروریسم، مسائل سیاسی و حقوقی و همچنین بازسازی فعالیت خواهند کرد.

اساس این طرح بر پایه طرحی شکل گرفته است که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در این کشور، در ماه ژوئن ارائه کرده بود. او پس از گفت‌وگو با طرف‌های درگیری در سوریه و دیداری چند روزه از دمشق طرح خود را مطرح کرد.

دی میستورا با بشار اسد، رهبر سوریه و ولید معلم وزیر خارجه این کشور ملاقات کرده بود. هدف از این دیدارها این بود که تغییرات پیش آمده از زمان تصویب «بیانیه ژنو» در سه سال پیش را مورد بررسی قرار دهند. شش ماه پس از نشست ژنو۱ کنفرانس صلح ژنو۲ برگزار شد که به شکست انجامید.